[{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-1.png","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/pozbih477-1.png","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-1.png","size":"501.39","dimensions":{"width":770,"height":460}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-2.png","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/pozbih477-2.png","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-2.png","size":"673.49","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-3.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/pozbih477-3.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-3.jpg","size":"288.57","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-4.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/pozbih477-4.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-4.jpg","size":"428.14","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-5.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/pozbih477-5.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-5.jpg","size":"461.62","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-6.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/pozbih477-6.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-6.jpg","size":"270.59","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-7.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/pozbih477-7.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-7.jpg","size":"364.91","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-andrej-jagar-obavezno-objava.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/pozbih477-andrej-jagar-obavezno-objava.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-andrej-jagar-obavezno-objava.jpg","size":"527.93","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-obavezno-objava.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/pozbih477-obavezno-objava.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/pozbih477-obavezno-objava.jpg","size":"533.82","dimensions":{"width":1170,"height":580}}]
POZITIVNA BIH

Među najboljim na tržištu od 100 milijardi dolara

Na konferenciji svake godine budu predstavljene najnovije tehnologije i više od stotinu novih igara, a nagrade se dodjeljuju u četiri kategorije: igra godine, izvrsna za igranje, vizuelna izvrsnost i posebna selekcija * Videoigra Wa - The First Dream imala je najbolji vizuelni identitet igrice u konkurenciji timova iz više od 30 zemalja

U saopštenju za javnost kratko piše da je videoigra Wa - The First Dream, čiji su kreatori okupljeni oko sarajevske produkcijske kuće Prime Time, na ovogodišnjoj Reboot Develop konferenciji imali najbolji vizuelni identitet igrice u konkurenciji timova iz više od 30 zemalja: Srbija, Hrvatska, Makedonija, Crna Gora, Izrael, Njemačka, Engleska, Amerika... Pojašnjenja radi, Reboot Develop konferencija je najveća i najutjecajnija evropska konferencija za razvoj videoigara koju posjećuju najutjecajnije osobe iz Sonyja, Microsofta, Starbreeza...

ISPUNJENJE SNA

Na konferenciji svake godine budu predstavljene najnovije tehnologije i više od stotinu novih igara. Nagrade se dodjeljuju u četiri kategorije: igra godine, izvrsna za igranje, vizuelna izvrsnost i posebna selekcija. Inače, industrija videoigara u svijetu je teška oko 100 milijardi dolara, dok je filmska industrija teška oko 50 milijardi.

- Nagrada koju smo osvojili odnosi se na vizuelni identitet igre što je, zapravo, ukupna estetika, te pojedinačni elementi poput likova, vizuelnih efekata, osvjetljenja... Originalna ideja igre je moja. Radio sam dugo na njoj. Tokom razvoja priče i zbog timskog rada, nije zadržala svoj originalni oblik. I sada je mnogo bolja. Teško mi je zvati je mojom. Sve bi ostalo u glavi i na papiru da nije moje ekipe. Prikazivanje na Reboot Develop konferenciji je bilo prvo javno prikazivanje ranog prototipa igre što je bilo nevjerovatno iskustvo. Bilo je lijepo vidjeti kako ljudi skeptično prolaze pored štandova, da bi zastali na našem i rekli da igra kvalitetom i estetikom odskače od ostalih. Za mene je rad na ovoj igri ispunjenje sna - priča Andrej Jagar, kreativni direktor tima Wa - The First Dream.

Kaže da za sada ne može otkriti fabulu igrice jer su tako naložili izdavači, ali da

ni na samoj konferenciji sama priča, koliko god zanimljiva, nije došla do izražaja  „jer posjetioci konferencije hodaju okolo, idu sa predavanja na predavanje i kada nađu vremena sjednu i testiraju igru ocjenjujući je i dajući svoje mišljenje o dobrim i lošim stvarima, pa niko ne sluša priče, već samo želi da igra“. Jagar kaže da izrada videoigrice može trajati dugo, da je skupa. 
- Stvari krenu od nekog ko ima ideju, viziju. U našem timu to sam ja. Potom se uključe concept-artisti, modeleri, riggeri - ljudi koji postavljaju kosti ispod 3D modela i rade na tome da druge osposobe za animatore i, na kraju, programeri i testeri. Svi testiramo igricu. Ideju testiramo u najjednostavnijem obliku, radi brzine i minimiziranja troškova i to je prototajping. Nakon što utvrdimo da igra ima potencijala, počinjemo raditi na detaljnoj priči kako bismo mogli predvidjeti sve troškove i ljude koji su potrebni za realizaciju projekta. Onda počinje skiciranje svijeta i likova. Kada ti koncepti budu prihvaćeni, prelazimo na rad u 3D, ukoliko je igra 3D. Ako nije, onda se finaliziraju 2D-asseti. Modeli, nakon dorade kod modelera, riggera i animatora, idu programerima koji sve ubacuju u igru. Potrebno je nevjerovatno mnogo detalja da svijet i likovi izgledaju realno. Tu je i mogućnost da neki koncept ili model ne budu prihvaćeni, pa idu nazad na razradu. Sve to traži mnogo vremena. Prodaju i marketing radi izdavač, ukoliko to ne radite samostalno - pojašnjava

Jagar i naglašava da cijeli projekat iziskuje mnogo znanja i ljudi sa posebnim znanjima kakvih nema mnogo i koje treba platiti. Oni u tom procesu koriste skupe programe od kojih, primjerice, program u kojem sklapaju igru košta oko 50.000 dolara.

TROŠKOVI

- Na igri radi 5-6  kreativaca i još 15-ak ljudi koji pomažu u različitim fazama razvoja. Prototip sa kojim smo osvojili nagradu je rađen nekoliko mjeseci, ali na prethodnoj verziji igre smo radili više od dvije godine. Pomnožite to sa platama, porezima i troškovima i dobit ćete približni trošak igre, plus troškovi određenih usluga, softvera... Kada počne produkcija trebate oko dvije godine i 40-ak ljudi koji će likovima davati glasove, raditi na prevodu i adaptaciji igre - pojašnjava Jagar i naglašava da je realizacija videoigre lanac ljudi u kome ne postoji više ili manje važna karika.

Ako negdje pukne, kaže Jagar, sve pada. Stoga imaju kontrole kvalitete, stalno rade na unapređivanju. Izrada videoigre nije umjetnost, tvrdi on, nego kreativni posao. Jer ako mora razmišljati da li će se ideja, lik ili nešto treće svidjeti većini tržišta, odrekao se slobode i umjetnosti.

- Bez obzira na znanje, vrijeme i uloženi novac, igra može da propadne na tržištu. Znam za slučajeve igara koje su propale jer su oni koji su ih pravili izjavili nešto na facebooku ili twitteru. Autori igre su izjavama naljutili određenu skupinu ljudi koja bi onda sabotirala njihov projekat. A za to postoji ogroman broj načina. Recimo, ukoliko uvrijeđena grupa ljudi ima mnogo članova, oni mogu kupiti igru, dati joj negativnu ocjenu i zatražiti povrat novca. Time igri pada prosječna ocjena, pa je drugi kupci zaobilaze. Uz to ide i obaveza da pravdate zašto toliko ljudi vraća igru nakon što su je kupili, a u poslovnom svijetu opravdanja koštaju - kaže Jagar.

Napominje da je prodaja igre, sama po sebi, zastrašujući proces jer izdavači unaprijed znaju da moraju prodati više od 300.000 primjeraka da bi bili na nuli, a teško je predvidjeti šta će se prodavati jer nekada igra neočekivano doživi nevjerovatan uspjeh zbog popularnosti na društvenim mrežama. A i podaci o prodaji se stalno mijenjaju iako za svaku kategoriju i stil igre postoji dovoljno zainteresovanih kupaca

REKLAMA

- Marketing je skup i često ima identičan budžet, ako ne i veći od same izrade igre. Reklamiranje ide raznim kanalima, od društvenih mreža do google oglasa. Sada su značajni i youtuberi koji imaju milione gledalaca, pa se njima plati da igraju igru i predstave je u najboljem izdanju - kaže Jager.

Potom naglašava da je tržiste igrica u svijetu veoma osjetljivo na određene teme koje u BiH i nisu toliko zastupljene, počevši od rase i pola, te da BiH malo kaska za komšijama, ali se polako budi.

- Teško se navići na zahtjeve zapadnjačkog tržišta, ali smo ga dovoljno izučili. Nalazimo na nevjerovatnu podršku da se i mi priključimo ozbiljnijoj industriji, sa tim što je glavna razlika između nas i svijeta to što su ljudi van BiH navikli kupovati stvari, a ne skidati ih s interneta. To je osjetljiva tema jer su igre skupe i razumijem da se nekome ne daje više od 1.000 KM za konzolu sa nekoliko igara, ali i to je priča za sebe - kaže Jagar i naglašava da je posebno zahvalan Damiru Đuroviću, organizatoru Reboot Developa, jer je uradio mnogo za gejmersku zajednicu i za ekipu iz BiH.

PRIME TIME

Iza tima koji je kreirao ovu estetski izvrsnu videoigru stoji sarajevsko preduzeće Prime Time, osnovano 2003. godine. Osim videoigara, ova ekipa kreira 3d-animirane filmove, dokumentarne filmove... Nedavno su završili produkciju prvog bh. 3D dugometražnog animiranog filma „Birds Like Us“, u kom su likovima glasove posudili Jeremy Irons, Alicia Vikander i Jim Broadbent, muziku je napravio Peter Gabriel, poznatiji kao bivši član grupe Genesis, a zvučne efekte je radio Timothy Bruzon, iz Gravity; dokumentarac Scream for me Sarajevo o Bruceu Dickinsonu, iz Iron Maiden, i njegovoj posjeti BiH tokom rata. Trenutno rade na Tindili, 3D-animiranoj seriji za djecu...

Podijelite ovaj članak!