[{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-88.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/bolid-88.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-88.jpg","size":"271.41","dimensions":{"width":770,"height":460}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-1.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/bolid-1.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-1.jpg","size":"375.61","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-2.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/bolid-2.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-2.jpg","size":"544.00","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-3.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/bolid-3.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-3.jpg","size":"576.98","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-4.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/bolid-4.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-4.jpg","size":"460.14","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-5.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/bolid-5.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-5.jpg","size":"394.35","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-6.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/bolid-6.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-6.jpg","size":"486.64","dimensions":{"width":1170,"height":580}},{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-7.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/100x73\/bolid-7.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2018\/04\/03\/bolid-7.jpg","size":"289.72","dimensions":{"width":1170,"height":580}}]
POZITIVNA BIH

I cure prave bolide

Sami su napravili trkaći automobil i učestvovali na takmičenju Formula Student. Osvojili su 20. mjesto u konkurenciji 40-ak timova. Kažu da je to veliki uspjeh jer su očekivali da će samo proći tehnički pregled • Izrada prvog trkaćeg automobila trajala je tri godine i, uzevši u obzir radne sate i dijelove, bolid je koštao oko 50.000 KM

Oni su studenti strojarstva i računarstva Sveučilišta u Mostaru, ima ih 11 i čine prvi bosanskohercegovački FS Racing team, što znači da su sami napravili bolid,  trkaći automobil i učestvovali na takmičenju ili u trci ovakvih bolida Formula Student. Ovo takmičenje je izazov studentima tehničkih fakulteta u cijelom svijetu, prvenstveno mašinstva, da samostalno dizajniraju, izgrade i marketinški razviju jednosjedni trkaći automobil.  

KONSTRUKTIVNE SVAĐE

Krajem školske 2014/15. godine su prvi put sudjelovali na tom takmičenju koje je održano u Češkoj. Osvojili su 20. mjesto u konkurenciji 40-ak timova. Kažu da je to veliki uspjeh jer su očekivali da će samo proći tehnički pregled.

- Tehnički pregled je zahtjevan, sve mora biti po pravilniku koji je strog, a suci su vrhunski inženjeri iz giganata autoindustrije, poput Mercedesa, Porschea i Ferarija - priča Filip Sabljić, koji je u ekipi zadužen za medije i promociju.

Kaže da su na ideju da osnuju ekipu došli studenti Dejan Jurišić i Marko Jurić, koji su takmičenje vidjeli na fejsbuku i istražili ga na službenim stranicama Formula SAE organizacije i na YouTubeu. U projekat su krenuli uz pomoć tadašnjeg dekana, profesora Milenka Obada. Sada rade na novom, lakšem, bržem i profitabilnijem bolidu. Izrada prvog trkaćeg automobila trajala je tri godine i, uzevši u obzir radne sate i dijelove, bolid je koštao oko 50.000 KM.

- Za izradu prvog bolida proučavali smo pravilnik Formula SAE organizacije po kojem mora biti izrađen svaki bolid koji bi učestvovao na njihovim takmičenjima. Dosta dijelova koji su propisani pravilnikom nije moguće nabaviti u BiH, pa smo ih morali tražiti u inostranstvu. Dizajn prvog bolida je djelo Dejana Jurišića, koji je izmodelirao par verzija, a onda je tim odabrao ovaj na kom smo radili. Bolid smo fizički testirali jer smo bili ograničeni vremenom. Bolid se najčešće testira putem računalnih simulacija koje mogu vjerodostojno predstaviti njegovo ponašanje na stazi - kaže Sabljić.

Novac su skupili od sponzora i donacija. Od nekih firmi su tražiti i financijsku pomoć jer su neke dijelove morali kupovati (gume, felge, motor, amortizeri, oprema za vozače). Tim je podijeljen na marketinški i tehnički dio.

- Marketinški dio stalno traži donacije, predstavlja projekt široj javnosti. Tehnički dio tima se bavi modeliranjem, proračunima i izradom dijelova. Pomažemo jedni drugima. Kao i u svakom timu, ponekad ima svađa, ali su to više rasprave. Iz grešaka uvijek naučimo nešto novo - pojašnjava Sabljić.

Na prvom bolidu je radila i Danica Ćeškić, koja je i sad u timu. Kaže da je primjerom pokazala „kako i cure znaju zaprljati ruke“. Pred trku svi su željeli biti vozači, ali je mjesto samo jedno. 

- Kolegama je projekt zanimljiv, pitaju kada će novi upis članova, kako uspijemo stići s obzirom na fakultetske obveze? Kod profesora nemamo povlastica, izađu nam u susret ako nam je potreban još jedan ispitni rok. Roditelji brinu da li ćemo stići naučiti sve predmete na fakultetu - priča Sabljić.

NOVE SNAGE

Naglašava da veliki interes kolega olakšava obnovu ekipe kada jedni završe fakultet i napuste tim. Prije odlaska starih članova, kaže on, prime nove članove koje obučavaju za rad na projektu. Mentori za drugi bolid FS Racing teama, koji treba biti manji, lakši, brži i profitabilniji od prvog, jesu profesori Šimun Bogdan, Remzo Dedić i Miroslav Grubišić. Plan je drugi bolid dovršiti krajem ove ili početkom iduće godine. Potencijalni sponzori mogu se javiti na [email protected].

STUDENTSKI BOLID

Takmičenje studentskih formula postoji od 80-tih godina 20. vijeka, kada su se na prvom takmičenju Formule Student pojavila dva bolida, američki i britanski. Organizatori su Međunarodni institut inženjera strojarstva ImechE (Instituotion of Mechanical Engineers) i organizacija Formula SAE. Cilj je animirati studente da po određenom pravilniku naprave mali studentski trkaći bolid koji će testirati na statičkim i dinamičkim testovima kao što su test buke, test ubrzanja, vožnja osmice, autokros, test kočenja...

- Vozilo mora proći tehnički pregled, pobrojane testove, a nakon toga tim sucima predstavlja svoj poslovni plan i objašnjava zašto je baš njihov bolid najbolji - pojašnjava Sabljić.

 

 

 

 

 

 

 

 

Podijelite ovaj članak!