[{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2024\/11\/14\/showing-cart-trolley-shopping-online-sign-graphic-1.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2024\/11\/14\/100x73\/showing-cart-trolley-shopping-online-sign-graphic-1.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2024\/11\/14\/showing-cart-trolley-shopping-online-sign-graphic-1.jpg","size":"116.16","dimensions":{"width":1170,"height":580}}]
Intervju

Potpredsjednica eComm asocijacije za START: Šta nam donosi Zakon o e-trgovini, o internet trgovanju i Temu aplikaciji

Federalno ministarstvo trgovine trenutno priprema Zakon o e-trgovini kojim će u potpunosti regulisati ovo tržište koje je u velikoj ekspanziji, ali i istovremeno spriječiti sivu ekonomiju. Prema podacima ovog Ministarstva, država zbog crnog tržišta u e-trgovini gubi više od 200 miliona KM godišnje. U izradi zakona aktivno učestvuje i Asocijacija za internet trgovinu “eComm” u Bosni i Hercegovini.

Odgovore o prednostima i važnosti donošenja ovog zakona portal Startbih.ba je potražio od Alme Ahmić, potpredsjednice Asocijacije.

Za početak, šta će nam donijeti Zakon o e-trgovini?

- Iako smo vrlo mlada Asocijacija koja je aktivna nešto manje od 3 godine, ponosni smo što smo u vrlo kratkom roku uz podršku njemačkog GIZ-a uspjeli privući pažnju šire javnosti, kada je u pitanju dalji razvoj e-commerce industrije u Bosni I Hercegovini, te spojiti predstavnike privrede i vlasti s ciljem definisanja pravila poslovanja ove industrije I njenih aktera. Zahvaljujući inicijativi ministra unutrašnje trgovine FBiH, gosp. Hasičevića, pokrenuta je, između ostalog, izrada Zakona o e-trgovini u FBiH. U saradnji sa e-trgovcima radimo na ovom zakonu, te očekujemo da će isti značajno unaprijediti poslovno okruženje za e-trgovce u BiH, omogućavajući im da bolje odgovore na potrebe tržišta i potrošača. Kao predstavnik svih aktera e-commerce biznisa želimo da doprinesemo kvalitetnom Zakonu o e-trgovini koji jasno definiše pravila i obaveze za sve učesnike na tržištu, te koji ima za cilj suzbijanje sive ekonomije, zaštitu potrošača i unapređenje konkurentnosti. Pored navedenog, očekujemo I povećanje inspekcijskog nadzora: Tržišne inspekcije igraju ključnu ulogu u identifikaciji i sankcionisanju neregistrovanih subjekata.  Zakon bi trebao jasno razlikovati fizička lica i registrovana pravna lica koja se bave trgovinom. Potrebno je regulisati povremenu prodaju fizičkih lica, oporezivanje, zaštitu potrošača, identifikaciju proizvoda putem međunarodnih oznaka kao što su GTIN i GLN, te uspostaviti pravnu snagu za elektronske fakture, dajući im jednak dokazni status kao papirnim fakturama.

Kao predstavnik svih aktera e-commerce biznisa želimo da doprinesemo kvalitetnom Zakonu o e-trgovini koji jasno definiše pravila i obaveze za sve učesnike na tržištu, te koji ima za cilj suzbijanje sive ekonomije, zaštitu potrošača i unapređenje konkurentnosti. Pored navedenog, očekujemo i povećanje inspekcijskog nadzora

Koje su bile najveće posljedice dosadašnje neuređenosti online trgovine?

- Jedan od većih problema sadašnjeg neuređenog tržišta je nelojalna konkurencija, gdje neregistrovani trgovci na socijalnim mrežama poput facebooka I instagrama prodaju svoju robu ili usluge i izbjegavaju plaćanje poreza i drugih obaveza, stičući tako nepoštenu prednost nad onima koji posluju u skladu sa zakonom. Potrošači često nisu svjesni da kupuju od neregistrovanih trgovaca, što može dovesti do problema s kvalitetom proizvoda i nedostatkom zaštite potrošača. Najčešće žalbe potrošača odnose se na tehnički složene proizvode kao što su elektronski kućanski aparati, te obuću. Ovaj zakon će obuhvatiti sve aspekte e-trgovine, od registracije trgovaca do načina trgovanja i zaštite potrošača.

Najčešće žalbe potrošača odnose se na tehnički složene proizvode kao što su elektronski kućanski aparati, te obuću

Prethodno navedeni nedostatak u dosadašnjem poslovanju neregistrovanih trgovaca ćemo definisati kroz razliku u privatnoj ili komercijalnoj prodaji. Privatna prodaja uključuje povremenu prodaju ličnih ili korištenih predmeta, dok komercijalna prodaja podrazumijeva kontinuiranu prodaju s ciljem ostvarivanja profita. Ako fizičko lice redovno prodaje robu to se smatra komercijalnom aktivnošću i zahtijeva registraciju kao pravno lice ili obrt, te pridržavanje relevantnih zakona. Ključne karakteristike komercijalne prodaje uključuju kontinuiranu prodaju robe s ciljem profita, obaveznu registraciju kod nadležnih organa, plaćanje PDV-a i drugih direktnih poreza, te poštovanje pravila zaštite potrošača. Komercijalni prodavači moraju osigurati pravo kupca na povrat robe, jasno definisane uslove prodaje, te pružiti informacije o pravima kupaca.

alma-ahmic-1.jpg
Alma Ahmić

 

S obzirom na to da je u pitanju federalni zakon, a online trgovanje ne poznaje granice, da li su moguće određene nejasnoće i koliko bi važno bilo donijeti Zakon na nivou države? Kakve su kazne predviđene za kršenje?

- Izrada Zakona je izuzetno ozbiljna stvar i svakako da će zasigurno biti i određenih dorada vremenom, ovisno od realnih situacija u praksi.  U radu smo veoma fokusirani kako ne bi došlo do nejasnoća ili propusta, a oslanjamo se na izvrstan tim stručnih ljudi koji dolaze iz različith branši uz poseban akcent na konkretna iskustva u praksi. Sigurno je da je donošenje Zakona neophodno, kako bismo imali uređeno online tržište sa jasno preciziranim pravima, mogućnostima ali i propisanim sankcijama za sve prekršioce.

Imate li neke statističke podatke koje se odnose na internet trgovanje u BiH?

- Internet trgovanje je još uvijek u razvoju u BiH. O ozbiljnijim statistikama moći ćemo govoriti za nekoliko godina. Za sada možemo donositi sud na osnovu sporadičnih anketa koje sprovode određene kompanije ili Udruženja. Danima mediji izvještavaju o lažnim aplikacijama i prevarama na online tržištu. S druge strane puno je veći broj registriranih shopova koji nude proizvode odlične kvalitete i poštuju prava kupaca, te građani nemaju razloga za paniku.  Naravno, treba biti oprezan i voditi računa da li kupujete od ovlaštenih web shopova, a posebna garancija sigurne online kupovine je jedinstvena trust eComm markica o kojoj smo u više navrata izvještavali javnost. Donošenjem Zakona na području FBIH imaćemo i mogućnost prikupljanja kvalitetnih statističkih podataka, po svim osnovama.

Danima mediji izvještavaju o lažnim aplikacijama i prevarama na online tržištu. S druge strane, puno je veći broj registriranih shopova koji nude proizvode odlične kvalitete i poštuju prava kupaca, te građani nemaju razloga za paniku.  Naravno, treba biti oprezan i voditi računa da li kupujete od ovlaštenih web shopova, a posebna garancija sigurne online kupovine je jedinstvena trust eComm markica o kojoj smo u više navrata izvještavali javnost

 Ova vrste trgovine je nesumnjivo u porastu, naročito nakon pandemije. Ipak, mnogi naši sugrađani, naročito oni starije životne dobi, i dalje nisu baš upućeni u osnove online trgovanja i na to gledaju sa priličnom skepsom. Možete li nam navesti nekoliko savjeta za sigurno online trgovanje?

- Svaka novina sa sobom nosi i određenu bojazan, pa tako i online kupovina i trgovanje uopće. U slučaju da registrirani web shop ima oznaku eComm Trust mark onda je to najpouzdaniji način kupovine. Međutim, ako to nije slučaj, preporučujemo da kupac uvijek posjeti web stranicu, pogleda prepoznatljiv logotip kompanije i uvjeri se u autentičnost, potom uporedi navedenu adresu sa onom registriranom na google maps, te u konačnici provjeri kontakt telefone za podršku kupcima i korisnicima usluga  putem kojih se u svakom momentu mogu kontaktirati vlasnici web shopova. Prilikom kupovine obratite pažnju na sve detalje. Većina kompanija obično daje i više opcija plaćanja, što je grancija da se radi o pouzdanoj kompaniji u kojoj za novac koji plaćate dobijete upravo ono što ste naručili. Također, domaće kompanije u većini slučajeva imaju tačno precizirane uslove povrata proizvoda uz mogućnost povrata novca ili zamjene za drugi proizvod. U slučaju da se narudžbe vrše izvan Bosne i Hercegovine, osim na logotip i autentičnost boja koja se obično razlikuje od originalne aplikacije u nekoliko nijansi, pažnju posebno obratite na recenzije. Većinom  kreatori lažnih aplikacija kreiraju i lažne recenzije, ali se one prepoznaju po identičnom sadržaju i  napisane su u nekoliko rečenica kojima se isključivo hvale usluge ili proizvodi lažnih web shopova. Uz recenzije nerijetko se  objavljuju i fotografije  osoba koje navodno stoje iza komentara, a zapravo su to fotografije javno dostupne na google pretraživaču i zloupotrijebljene u svrhu obmanjivanja kupaca. Cijene proizvoda obično su niske, mnogo niže nego na originalnim web shopovima, odnosno na originalnim aplikacijama. Niske cijene privlače više pažnje i kupac se s lahkoćom odlučuje za kupovinu. Također, prijevod za opis proizvoda jedan je od znakova da se radi o lažnoj aplikaciji. Prijevodi su obično šturi i dobijeni putem google translate. Stavka povrat novca ili zamjena proizvoda  većinom je navedena kako bi  zavarala kupca, a propusti u ovom smislu su da nema navedene adrese za povrat ili zamjenu. Veoma često su navedene i stavke vremenski ograničena kupovina, obično na 24 sata do isteka zaliha, u cilju podizanja tenzija kod kupca i ishitrene kupovine. Veliki broj kompanija u okviru određenih kampanja, rođendana ili drugih povoda oglašavaju akcijsku 24 -časovnu prodaju određenih proizvoda, ali takve akcije se obično osim online reklamiraju putem zvaničnih web stranica, društvenih mreža medija i u ovlaštenim prodajnim trgovinama/centrima.

U slučaju da se narudžbe vrše izvan Bosne i Hercegovine, osim na logotip i autentičnost boja koja se obično razlikuje od originalne aplikacije u nekoliko nijansi, pažnju posebno obratite na recenzije. Većinom  kreatori lažnih aplikacija kreiraju i lažne recenzije, ali se one prepoznaju po identičnom sadržaju i  napisane su u nekoliko rečenica kojima se isključivo hvale usluge ili proizvodi lažnih web shopova. Uz recenzije nerijetko su objavljuju i fotografije  osoba koje navodno stoje iza komentara, a zapravo su to fotografije javno dostupne na google pretraživaču i zloupotrijebljene u svrhu obmanjivanja kupaca. Cijene proizvoda obično su niske, mnogo niže nego na originalnim web shopovima, odnosno na originalnim aplikacijama. Niske cijene privlače više pažnje i kupac se s lahkoćom odlučuje za kupovinu. Također, prijevod za opis proizvoda jedan je od znakova da se radi o lažnoj aplikaciji

Temu, Temu, Temu...Ovih dana svi pričaju samo o Temu-u. Kakva su Vaša iskustva sa ovom aplikacijom?

- Meni je vrlo interesantno kojom brzinom se bh. građani prilagođavaju novim aplikacijama I koliko su znatiželjni da isprobaju nove stvari. To je samo dokaz koliko smo mi brzi adapteri novih tehnologija. Naravno da sam i ja isprobala da naručim par sitnica, I kao I sve u životu, postoje i pozitivne strane ali i negativne. S jedne strane će ova konkurencija povećati konkurenciju i podstaći lokalne trgovce da unaprijede svoje ponude, poboljšaju korisničko iskustvo I eventualno čak I smanje cijene kako bi zadržali lojalne kupce. Najveće posljedice će osjetiti dropšiperi jer će se morati fokusirati na diferencijaciju svojih proizvoda kako bi im biznis i dalje ostao profitabilan. Također, može doći do prilagođavanja u sektoru logistike, jer će povećan broj pošiljki zahtjevati efikasnije procese i bolju organizaciju. S druge strane, prednost lokalnih trgovaca leži u brzine isporuke, sigurnosti, lokalne podrške i, što je najbitnije, u mogućnosti eventualne zamjene proizvoda. Uzimajući u obzir da je našim kupcima najbitnija sigurnost online trgovine, ovi faktori daju domaćim trgovcima prednost i šansu da održe i pojačaju svoje prisustvo na tržištu. U tom kontekstu bih pozvala lokalne trgovce da se registruju i sa eComm Trust markicom. Upravo korištenjem oznake povjerenja moguće je uspostaviti povjerenje s klijentima i izgraditi vjerodostojnost na eCommerce tržištu u Bosni i Herzegovini. Najveće posljedice će osjetiti domaći trgovci, retaileri i dropšiperi jer će se morati fokusirati na diferencijaciju svojih proizvoda kako bi im biznis I dalje ostao profitabilan. Obzirom da većina narudžbi na Temu aplikaciji ne podliježe carinjenju I plaćanju uvoznih dažbina, mi kao eComm asocijacija podržaćemo prijedlog da novi Zakon omogući izjednačenje pravila za sve igrače, kako domaće tako i strane, kako bi pravila igre bila jednaka za sve.

 

(Ilustracija: www.freepik.com).

 

 

 

 

Podijelite ovaj članak!

Komentara: 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije StartBiH.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar.

  • Trenutno nema komentara, budi prvi da ostaviš svoj komentar ili mišljenje!