(Magazin Start BiH)
- Valjda samo sportisti imaju prednost na domaćem terenu. I to samo dok pobjeđuju. Pa, recimo da je dominantni osjećaj radost.
- Nije nas zanimalo kako se „treba“ postaviti Hasanaginica. Zanimalo nas je ko je ona danas. Pobjegli smo od „tradicionalnih“ postavki, likova, kostima i melodramskih monologa. I kopali po društvu u kojem živimo. Malo se toga istinski promijenilo. Tehnologija napreduje. Ljudski odnosi ne.
- To su jako uzbudljivi procesi. Andrašev rediteljski rad je specifičan po tome da predstava istinski polazi od glumaca sa kojima radi. Svaka predstava postane dio njih, ne kriju se iza nekih likova, nego pristanu da izlože sebe. Znam malo reditelja koji do te mjere poštuju glumca, ali koji ga u isto vrijeme pomjeraju izvan zone udobnosti, traže od njega da preispita vlastite stavove, da aktivno misli o svijetu u kojem živi... Sve to radi bez ikakve sile ili muke. Beskompromisan je, mnogo kopa po vlastitim mračnim i bolnim mjestima, iskren je i ne trudi se da prodaje muda pod bubrege. To traži i od saradnika. Učim i to je divno. Velika je čast biti saradnik takvog reditelja.
O radu i odrastanju u ratu, kolegama koje cijeni i od kojih je učila, razvodu od poznatog glumca Aleksandra Seksana,... Pogledajte u VIDEO!
- Mnogo sam putovala. Predstava „Dark Ages“, koju sam radila u Residenz Theatreu, u Minhenu, u režiji jednog od trenutno najpoznatijih evropskih reditelja Mile Raua, proputovala je sve velike evropske festivale. Snimila sam film „Opsada“, u Budimpešti, sa rediteljem Istvanom Kovacsom, koji je, između ostalog, za ovaj film dobio i Bronzanog oscara za najbolji studentski film. Meni je glavna uloga u ovom filmu donijela specijalnu nagradu Američkog filmskog instituta. Kao dramaturg sam, osim na „Hasanaginici“, radila i predstave „M.I.R.A.“, u BITEF teatru u Beogradu, za koju sam, zajedno sa „Hasanaginicom“, dobila Sterijinu nagradu. Radila sam „Kapital“ u Kraljevskom pozorištu Zetski dom na Cetinju, te Don Kihota za Barski ljetopis i podgoričko Gradsko pozorište. Nažalost, najmanje ponuda imala sam u svojoj kući, u Narodnom pozorištu u Sarajevu, pa mi je jako prijalo nakon dvije godine ponovo raditi nešto novo. U prošloj pozorišnoj sezoni sam igrala u „Kavkaskom krugu kredom“, predstavi koju je režirao Paolo Mageli, te u „Snijegu“ u kojem sam, nakon svih silnih godina koliko se znamo, prvi put radila sa Dinom Mustafićem.
- Upravo sam, ponovo kao dramaturg, završila rad na predstavi „Dogville“, koju je na scenu Narodnog pozorišta postavila rediteljka Lajla Kaikčija. To je bio jedan uzbudljivi rad na „domaćem terenu“. Radujem se životu ove predstave. A sa druge strane beskrajno me je obradovao poziv Pjera Žalice da igram u njegovom filmu „Koncentriši se, baba“. Snimanje još uvijek traje, jako uživam i jedva čekam da vidim šta smo uradili. Već polako punim kalendar za narednu godinu. Čeka me predstava u Makedoniji, radit ću u BiH najesen, a nakon toga se radujem radu na predstavi u Belgiji. Nadam se da će me kao glumicu češće trebati i moje pozorište.
- Trajanje. Nisam nestala, iako se nekoliko puta činilo da bi tu mogao biti kraj.
- Ja ne volim da se žalim. Radim i ono što želim i ono što moram. I trudim se da u tome nađem neki balans sa kojim mogu da živim.
- Od kojih honorara? Mi apsolutno nemamo produkciju. Sa jednim filmom godišnje, jednom serijom čiji je naručilac televizija iz susjedne države, te desetak pozorišta u cijeloj državi kolege su prisiljene živjeti od drugih poslova. Divim se onima koji u svom tom beznađu pokrenu vlastite projekte. Njih beskrajno cijenim i uvijek ću ih rado podržati.
- Jedna serija. Jedan film. U Srbiji se trenutno snimaju 24 serije. Bila sam previše depresivna da pitam koliko filmova.
- Ako govorim o mom pozorištu, o Narodnom pozorištu u Sarajevu, situacija je takva da bih bila presretna da se otvore radna mjesta za petnaest novih glumaca. Sa postojećih šesnaest bilo bi nas taman pola koliko je glumaca bilo prije rata u ovoj kući.
- Zato jer sam glumu voljela više.
- Svaki mjesec barem jednom ozbiljno odlučim da ću se prestati baviti glumom. I da ću pokrenuti farmu magaraca negdje gdje je prvi komšija udaljen bar 50 kilometara. To da još uvijek umjesto u štalu idem na probe je odgovor na drugi dio pitanja.
- Nedavno sam u Pjerovom filmu imala priliku da igram sa Mirom Banjac koja je na zadnji dan svog snimanja proslavila devedeseti rođendan. Gledajući je pomislila sam kako u njoj ima više energije i života nego u nekim dvadesetogodišnjakinjama koje znam. Ona kaže da bi se ugasila da ne radi. I ja joj vjerujem. Mada, godine i starenje nisu blagonakloni prema ženama u ovom poslu. Tačno osjetite, nakon određenih godina, da imate rok trajanja. Valjda je mudrost znati birati uloge tako da možete trajati.
- Za uloge ne, ali za radna mjesta da. Rijetko, ali se desi i to. I po zakonu o pozorišnoj djelatnosti morate osam godina provesti u jednoj pozorišnoj kući, radeći na ugovorima na određeno vrijeme po godinu dana, da biste mogli zasnovati stalni radni odnos. Paradoks – zakon vam ne da da se zaposlite zastalno. Mada bi možda zanimljivije bilo da sam odgovorila da se uloge dobijaju preko kreveta. Jer, ko želi slušati o dosadnim zakonima koji su u totalnom neskladu sa Zakonom o radu i koji opasno diskriminišu nekoga?
- Imam ja mnogo važnih lekcija, ali oni najčešće po svom. Valjda svako mora naučiti na vlastitim greškama. A ja sam tu da kažem – znala sam. Mnogo pričam. Valjda će nešto ostati.
- Teoretski razumijem podjele na ovo i ono pozorište, ali praktično priznajem samo jednu podjelu – na ono koje me se tiče i ono koje me se ne tiče. Ne mora pozorište biti „političko“ da bi bilo angažovano. Ne mora biti subverzivno, revolucionarno, bijesno, glasno – a i može biti sve to. Može biti bilo šta. Samo da je iskreno. Mnogo mi lažemo i glumimo u pozorištima. Ne volim riječ gluma. Više volim englesku riječ – act. Djelovati. Raditi.
- Malo je stvari koje u BiH ne zvuče kao ironija. Baviti se dramaturgijom mnogo je manje ironično od toga da ste ljekar, koji nema anesteziju za operaciju. Ili pacijent, koji sam sebe skine sa aparata za dijalizu od kojeg mu zavisi život jer ne može da podnese uslove tog života. Ili rudar, koji odbija da izađe ispod zemlje jer na zemlji ne može da živi. Ironija je nacionalni koncept.
- Čim počnemo o generacijskom jazu, znači da smo ostarili. Već dugo o tome pričam, pa sam dakle već dugo jako stara. Možda je nama nekad bilo bolje, ali oni od toga nemaju ništa. Oni imaju ovo sad. I umjesto da pričamo o tome šta je bilo, možda da probamo da zajedno utičemo na ovo što imamo sad.
- Poštujem njen izbor. Mora da je velika ljubav u pitanju kad se, i pored toga što zna naličje te medalje, bila voljna uhvatiti ukoštac sa svime. Pitam se samo koje je to zanimanje u BiH profitabilno i sigurno?
- Voljela bih da radimo više, da nas ima više, da putujemo više, da smo otvoreniji i slobodniji.
- To je mala trivija. Kao djevojčica sam otišla na kasting za „Kuduza“. Ušla sam u prostoriju sa još osam djevojčica. Nije me ni pogledao. Bio je to prvi u nizu kastinga na kojima nisam dobila ulogu. Kenović me naučio da te mogu odbiti. Poslije mnogo godina prva uloga koju sam igrala na filmu bila je u njegovom „Savršenom krugu“. Život.
- Živimo u državi koja šalje vrlo jasnu poruku da je jedini zakon koji vrijedi zakon jačega. Plašim se za sigurnost, ali se mnogo više plašim za budućnost.
- Da pričamo o „nevidljivom“ moramo prvo otkloniti vidljivo nasilje. Mislim da je emancipacija lažna. Ne postoji jednakopravnost u praksi. Postoji zakon jačega. I čuvena sintagma o tome da je sve dozvoljeno unutar četiri vlastita zida. Postoji pozivanje na tradiciju i očuvanje porodice, ali po principu one pjesme „sve da sačuva dom“. Ona. Jer on nije taj na kome leži kuća. Prezirem tu vrstu licemjerja. Rado ćemo usvojiti svaku vrstu napretka, ali ćemo međuljudske odnose zalediti na onome kako su živjeli naši stari. Idealiziramo prošlost i time uništavamo i sadašnjost i budućnost.
- Odgojem. Sistem treba da radi svoj dio posla, ali se to ne ogleda samo u donošenju zakona koji se svakako ne sprovode. Odgajajmo generacije koje će se istinski poštovati. I živjeti ovdje i sada.
- Mislim da ta sarajevocentričnost ne vodi nigdje. Ja volim male sredine i mislim da iz malih gradova mogu krenuti velike stvari. Rođena sam i odrasla u Sarajevu, živim tu i jako se trudim da ga i dalje volim. Ali mu ne želim pjevati hvalospjeve. Za mene ljubav nije zatvarati oči pred manama. Smeta mi manjak tolerancije spram svega što nije isto kao mi. Smeta mi prebrojavanje krvnih zrnaca. Podjela bilo koje vrste. Bezrazložni ponos na geografiju. Ili istoriju, koju čak ni ne poznajemo. Smeta mi što se pretvaramo u stanovnike, a prestajemo biti građani.
- Što još nisam odustala. Mada je to više karakter mazohiste nego bilo šta drugo.
- Ocijenit ću ih na sljedećim izborima.
- Mislim da mi nemamo pojma kako se živi u malim gradovima. Neozbiljno bi bilo da ja pričam o tome. Ja tu samo prolazim. Često mislim da nas baš previše ni ne zanima. Nama je druga gradska opština daleko, a ne neki gradić udaljen stotinu kilometara, što u BiH znači tri sata vožnje.
- Ne da se usranom do potoka.
- Nemam rituale. Imam gomilu poslova koju treba završiti. Žongliram. Kao i svi.
- Na putovanja. I djecu.
- U divljinu. U prirodu. Ćevape nađu i sami.
- Po mom iskustvu, rijetko kad trač zbliži, ali dobro. Tračam, naravno.
Komentara: 0
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije StartBiH.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar.