[{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2019\/03\/19\/nikola-galic.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2019\/03\/19\/100x73\/nikola-galic.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2019\/03\/19\/nikola-galic.jpg","size":"312.77","dimensions":{"width":1170,"height":580}}]
POZITIVNA BIH / JA SAM ZVIJEZDA

Pozitivna BiH/ Banjolučki profesori na „crowdfunding“ platformama

Piše: Zdravko Čupović ([email protected])

Banjolučanin Nikola Galić je profesor engleskog jezika i književnosti. Pivopijama u gradu na Vrbasu je poznatiji kao osnivač zanatske pivare „Gorštak“. Za pravljenje piva u kućnim uslovima se zainteresovao krajem 2014. godine i par mjeseci kasnije je napravio svoje prvo pivo. Onog momenta kada ga je probao znao je da je to posao kojim želi da se bavi ubuduće. Nastavio je sa usavršavanjem recepata, prikupljanjem informacija s interneta i sa posjetama drugim pivarima.

Godinu kasnije, odlučio je da pokrene vlastitu pivaru i da hobi preraste u posao. Prodao je stan, uložio u nabavku opreme, a onda i saznao za mogućnost prikupljanja sredstava putem kampanje javnog finansiranja ili „crowdfundinga“. Inspiraciju je dobio od sličnih kampanja zanatskih pivara Brlog, iz Zadra, i Pulfer, iz Zagreba, koji su mu dosta pomogli.

 TESTIRANJE IDEJE

- Na ljeto 2016. kampanja je krenula i za 30 dana sakupio sam oko 4.000 KM od šezdesetak donatora sa prostora bivše Jugoslavije i dijaspore. Cilj je bio da skupimo 15.000 KM. Odlučio sam se za platformu www.indiegogo.com zato što tu imate mogućnost da zadržite novac koji prikupite, bez obzira da li je dostignut ciljani iznos, za razliku od nekih drugih platformi gdje važi princip „sve ili ništa“ - kaže Nikola za magazin Start BiH.

Potom pojašnjava kako mu je osnovna ideja bila prikupljanje sredstava za preuređenje objekta i nabavku dijela opreme za pivaru, što je djelimično i uspio.

- Cilj kampanje je bio da testiram ideju kod ljudi koje ne poznajem, ali i da ispromovišem svoj proizvod unaprijed, da najavim njegov dolazak na tržište, da upoznam ljude sa tim šta je zanatsko ili kraft pivo. Bio sam svjestan da kartično plaćanje ili plaćanje putem PayPala, kao dva osnovna alata prikupljanja sredstava u kampanji, kod nas nisu toliko rasprostranjeni, tako da nisam ni očekivao značajniju sumu. Veoma sam zahvalan svima koji su donirali novac. Pružili su, pored finansijske, i moralnu podršku da istrajem - zahvalan je Galić.

On pojašnjava da sav prikupljeni novac platforma automatski uplaćuje na lični račun koji je povezan sa PayPal nalogom ili direktno na devizni račun. Platforma od prikupljenog iznosa oduzima određen procenat kao proviziju. Cijeli proces, od momenta objave do isplate na račun, trajao je oko dva mjeseca. Kada je riječ o donatorima, naš sagovornik kaže da su to u većini slučajeva bili ljudi koje nikada nije sreo, uglavnom iz naše bliže regije kojima se svidjela ideja o maloj zanatskoj pivari. Ipak, priznaje nam da je najveću finansijsku podršku tokom kampanje dobio od tetke iz Danske tako da je dijaspora ipak najveća uzdanica.

- Vođenje kampanje zahtijeva temeljnu pripremu u smislu osmišljavanja i planiranja medijske promocije kampanje, blagovremenih najava i obavještavanja medija i javnosti, te kreiranja video i tekstualnog sadržaja kojim predstavljate svoju ideju. Takođe, kreirate i poklon pakete kojima nagrađujete donatore, u skladu s iznosom njihove donacije. Za svaki poklon odredite iznos, a ostavite i mogućnost da donatori uplate onoliko koliko žele, bez uzimanja poklona zauzvrat. Kampanje obično traju 30, a mogu i 60 dana. Svima koji planiraju ovo pokušati savjetujem da pogledaju primjere uspješnih kampanja na ovim platformama i da ih pokušaju prilagoditi sebi - kaže naš sagovornik.

Na kraju razgovora poručuje da se putem ovakvih kampanja ne može sakupiti značajniji novac za pokretanje biznisa, ali se može napraviti odlična medijska promocija, samim tim i promocija brenda, što je krucijalno za njegov opstanak  kada postane komercijalan.

- Opet, sve zavisi od toga koliko je dobra priprema kampanje, tako da se nikad ne zna - kaže on.

UZ POMOĆ STO DONATORA DO CILJA

Da su banjolučki profesori skloni preduzetništvu i „crowdfunding“ platformama potvrđuje i primjer Borisa Maksimovića, osnivača časopisa „Talas“ i izdavačke kuće „Imprimatur“. Iako živi u Čelincu, firmu je registrovao u Banjoj Luci, a po zanimanju je profesor srpskog i italijanskog jezika i književnosti. Izlazak na platformu je, kaže, bila ideja koja se dugo krčkala.

- Imali smo više problema u funkcionisanju časopisa koje smo morali da riješimo, a crowdfunding kampanja nam se činila kao dobar način da jednim udarcem riješimo više njih. Prvobitno smo planirali da kampanju pokrenemo na Patreonu, jer nam je odgovarao. Kad smo krenuli da opipavamo puls kod ljudi ispostavilo se da je naša osnovna pretpostavka - to da će ljudi radije dati 12 puta (u toku 12 mjeseci) po 1 dolar, nego odjednom 12 dolara - bila fundamentalno pogrešna. Zbog toga smo se „prešaltali“ na Indiegogo i na kraju imali uspješnu kampanju koja je trajala tri sedmice. Odabrali smo Indiegogo jer nije imao procenat koji se morao ispuniti da biste dobili ono što su ljudi uplatili, za razliku od Kickstartera gdje morate skupiti bar 70%, da biste dobili sredstva. Ako ne skupite toliko, nećete dobiti ni ono što su ljudi odlučili da uplate. Pored toga, za nas iz BiH Indiegogo je mnogo pristupačnija platforma. Tražili smo 1.850 dolara i uspjeli smo toliko da skupimo - kaže Maksimović.

Imali su tačno 100 donatora. Većina njih je bila iz BiH, manji procenat je bio iz Hrvatske, Srbije, SAD i nekih evropskih zemalja.

Za crowdfunding platforme naš sagovornik kaže da predstavljaju dobar način za prikupljanje sredstava iako konstatuje da BiH u ovom segmentu dosta zaostaje, ne samo u odnosu na zapadne zemlje već i na region jer ih mnogi i dalje doživljavaju kao nešto previše komplikovano i inovativno. Za one koji se misle okušati na ovaj način, ima nekoliko poruka.

- Ne oslanjajte se previše na društvene mreže, lajkovi nisu pravi indikator toga koliko vas neko podržava, ne zaboravite offline događaje, susrete sa ljudima. Potrudite se da bar 30% sredstava obezbijedite prije samog pokretanja kampanje. Nikada ne š aljite grupne mejlove ili poruke na društvenim mrežama. Zahvaljujući kampanji koju smo proveli ide znatno lakše i to ne samo zbog sredstava koje smo skupili već i dodatne promocije koju smo kao časopis odradili tom prilikom. Dosta novih pretplatnika smo dobili i to nam mnogo znači - kaže Maksimović.

boris-maksimovic.jpg

GORŠTAK DANAS

Zanatska pivara Gorštak danas proizvodi pet vrsta piva u stalnoj ponudi i jednu  sezonsku vrstu koja se mijenja po godišnjim dobima. Gorštak je u prodaji u nekoliko gradova u BiH, ali prije svega u Banjoj Luci i regiji.

- Borimo se da pokrivamo troškove na mjesečnom nivou, ali polako napredujemo. Kvalitet nam je najvažniji i trudimo se da ga održimo. Nedavno smo imali određenih problema u proizvodnji i morali smo da bacimo 1.500 litara ambalažiranog piva. Nismo željeli da sa bilo kakvom manom ide u prodaju, bez obzira na gubitak, iz prostog razloga što cijenimo ljude koji kupuju naša piva i ne želimo da išta podvaljujemo na konto nedovoljnog znanja o zanatskom pivu. Čitava ideja je realizovana od sredstava od prodaje mog stana, dok su sredstva dobijena putem ove kampanje pomogla u nabavi fermentora, što nam je bilo od ogromnog značaja - kaže Nikola Galić.

  • O CROWDFUNDINGU

Crowdfunding predstavlja specifičan oblik prikupljanja sredstava putem interneta za započinjanje ili razvoj nekog projekta. Za razliku od traženja velikih investitora, crowdfunding se zasniva na doprinosima pojedinaca, manjih ili većih firmi, kao i svih ostalih zainteresovanih fizičkih i pravnih lica koji žele da doprinesu vašem projektu. Crowdfunding se zasniva na finansijskim doprinosima desetina, stotina ili hiljada različitih lica koji će vam dati male iznose kako bi vam pomogli. Stoga je od presudnog značaja smisliti dobru prezentaciju projekta i privući donatore. Postoji više različitih crowdfunding platformi, a svaka je specifična na svoj način. Dvije najpoznatije su Kickstarter i Indiegogo.

 

 

Podijelite ovaj članak!

Komentara: 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije StartBiH.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar.

  • Trenutno nema komentara, budi prvi da ostaviš svoj komentar ili mišljenje!