Kako se postaje ozbiljan youtuber, kakva su pravila, šta je važno u ovom poslu, odgovaraju sagovornici Starta, Alen Petrović i Neira Kamerić Jevicki. Ovi iskusni youtuberi preporučuju da ukoliko i vi želite ući u ovaj svijet, od samoga početka okupite ljude istih interesovanja. Sve ostalo samo ide.
Piše: Zdravko Čupović (zdravko@startbih.info)
Raditi ono što se voli, biti dobro plaćen, a pritom ne morati ići na posao, zvuči bolje od svakog „američkog sna“. Sa razvojem digitalnog društva i online društvenih mreža pružena je mogućnost svakome ko ima minimum tehničkih mogućnosti i osnovnog znanja, da ostvari snove 21. stoljeća. A da čak ni godine nisu bitne govori podatak da je osmogodišnji (da, dobro ste pročitali osmogodišnji) dječak Ryan, koji vodi YouTube kanal „Ryan's World“, u 2019. godini bio najplaćenija YouTube zvijezda s inkasiranih nevjerovatnih 26 miliona dolara, što je četiri miliona više nego 2018., a 15 miliona više nego 2017! A šta Ryan radi? Doslovno se samo igra pred kamerama.
I dok je mali Ryan učio brojati sabirajući milione koje je sam zaradio, i u Bosni i Hercegovini trendovi pokazuju da su sadržaji za djecu dobar „business“. Filip Bijelić i Zaga Nikić su youtuberi iz Banje Luke koji vode kanal „Zaga & Filip“ na kojem svakodnevno objavljuju kratke priloge za djecu, otvaraju igračke i prave razne stvari koje djeca naprosto obožavaju. Teško da u BiH ima roditelja male djece koji po cijeli dan ne sluša „ćao, ekipaaa“. Sa trenutno nevjerovatnih 675 hiljada „subscribera“ (pretplatnika) su apsolutni lideri domaće YouTube scene, iako se u medijima ne pojavljuju.
Ljudi, međutim, imaju različite interese pa prostora za uspjeh, ali i zaradu ima za kreativne sadržaje koji se bave doslovno svakom tematikom. Ipak, ono što youtuberi zajednički poručuju jeste da zarada ne smije biti primarni motiv kada se ulazi u ovo.
Alen Petrović (34), iz Sarajeva, od 2007. vodi kanal „Alen AxP“. Priznaje nam da se tada nije ozbiljnije bavio YouTubom, ali 13 godina kasnije ima preko 250.000 subscribera i više od 50 miliona pregleda o malom pernatom kućnom ljubimcu tigrici.
- Posljednjih pet godina pravim videa o čuvanju tigrica. Tu svojim pratiteljima dajem savjete i informacije. Skupio sam najbolju publiku širom svijeta, od Amerike, Engleske i Indije pa se u svim dijelovima svijeta gledaju sarajevske tigrice. Mnogo ideja je stvoreno spontano i iz nekih potreba i dnevnih dešavanja. Počevši od toga da smo imali problem sa ranim buđenjem jer nas veselo jato ptica probudi u pet ujutru. Onda sve savjete i rješenja podijelim sa pratiteljima. YouTube kanali su ustvari samo grupe ljudi s istim interesovanjem, tako da od samoga početka preporučujem da okupite ljude istih interesovanja i sve ostalo samo ide - priča s osmijehom za magazin Start BiH.
Alen radi na televiziji NOVA BH kao video montažer, što je znanje koje nesumnjivo dobro dođe za kreiranje sadržaja na YouTube, ali dodaje da mu s vremenom sve teže postaje snimiti i objaviti video kako bi ih svojim pratiteljima prikazao na najbolji način.
- To je posao kao i svaki drugi i često govorim kako radim dva posla. Mišljenja sam da, da biste išta mogli komercijalizirati, morate uložiti mnogo truda i rada, te da ne postoji „easy money“. Mnogi sad pokreću YouTube kanale samo zbog novčane koristi. Nisam protiv takvih jer društvene mreže, a i YouTube su se pretvorili u poslodavca koji vam omogućava da vaš hobi pretvori u način zivota. Kakva je situacija najbolje možemo zaključiti iz svakodnevnice gdje se sve češće spominju influenseri, youtuberi i gameri. Narod na Balkanu, a tako i u BiH uvidio je ono što internet pruža, a to je da se osamostalite i vlastiti hobi pretvorite u posao. Na mnogo načina se može zaraditi preko društvenih mreža, ali treba imati na umu da to nekada uopće nije lak posao, pogotovo ako pored toga imate i posao u nekoj firmi. Ako hoćete da uspijete zarada vam ne smije biti prioritet. Trebate voljeti ono što radite - poručuje Alen.
Radi iz ljubavi, a nadaj se zaradi
Zbog svega navedenog, Alen početnicima savjetuje da sve što rade rade prije svega iz ljubavi, a ne zbog novca jer se zarada na početku baš i ne može očekivati pa mnogi odustanu. Stoga, kaže, treba imati strpljenja i stalno raditi na podizanju kvaliteta.
Svakom laiku, ali i onima koji se slabo razumiju u monetizaciju pregleda, naš sagovornik pojašnjava kako se zapravo zarađuje.
- YT svako malo uvodi neka nova pravila. Ta platforma je sada bazirana na značaju koliko vremenski je gledan vaš video, a ne količinski. Da biste postali ozbiljni youtuber potrebno je minimum 4.000 sati gledanja videa na kanalu i 1.000 subscribera. Mislim da je to YouTube uveo baš zbog toga da se odvoje ozbiljniji youtuberi od neozbiljnih. Dakle, najvažniji su sati gledanja videa i kanala. Naravno, sve se zbraja, od komentara, lajkova, unlikova, sve reakcije vaših gledatelja procesuira youtube algoritam i odlučuje da li je vaš video zanimljiv - kaže Alen i dodaje kako je važan faktor vrijednost i starost kanala te koliko često se objavljuju materijali.
Prema njegovim riječima, YT je komplikovana platforma koja ima za cilj da selektuje i izdigne kvalitetne sadržaje i da ih dovede do pravog gledaoca.
- YouTube novci se zarađuju na Google reklamama sa YT videa i kanala. Novac se isplaćuje mjesečno, elektronski na bankovni račun, ali ne mogu govoriti o prosječnim primanjima jer nisam upoznat o zaradama drugih domaćih youtubera. Primjetio sam, međutim, da na Balkanu mnogi sada dobijaju ponude i od domaćih kompanija. Ja sam imao više ponuda iz svijeta, ali dosta projekata sam morao odbiti zbog toga što se nisu mogli realizirati u BiH. Imao sam i dosta reklamnih ponuda, koje ponekad moram da odbijem jer nisu tematski vezani za moj kanal - kaže Petrović.
Youtuberka Neira Kamerić Jevicki (26), iz Sarajeva, kaže da je danas situacija neuporedivo bolja nego prije godinu, dvije, te da sada postoji jedan broj ljudi koji žive isključivo od YT iako je svakako mnogo više onih kojima je YT dodatna zarada. Njoj je ovo „full time“ posao posljednjih godinu dana.
- Moj kanal se zove Neira Kamerić Jevicki, a tematika je jednostavno – moj život. Preuređenje doma, putovanja, kuhanje, moda, ono što je meni u tom trenutku zanimljivo, o tome i snimam. Trenutno imam 24 hiljade pretplatnika, od čega je najviše ljudi iz BiH, a zatim iz ostatka Balkana, ali i Evrope i svijeta. Svako ima svoj način rada, a ja snimam ono što se meni dešava u životu. Video planiram u istoj mjeri kao i vlastiti život - nekada malo, nekada nikako. Da bi se u ovom uspjelo, potrebno je truda, rada, znanja, ali ponajviše sreće. Moja jedina preporuka je da se ne odustane. Ja sam počela ovim da se bavim prije osam godina, iz čiste ljubavi, dok niko još uvijek nije ni dobijao besplatne stvari, a kamoli živio od ovoga. Do prije dvije godine gotovo da nije bilo plaćenih saradnji, a danas od ovoga zarađujem platu. Da nije bilo ljubavi, odustala bih davno i svima koji vrijedno rade na ovome uvijek kažem - samo nemoj odustati - iskrena je Neira.
Kada je riječ o cijeni pregleda, naša sagovornica pojašnjava kako ona ovisi o cijeni koju je oglašivač platio da pusti reklamu prije vašeg videa. U drugim zemljama postoji mnogo više oglašivača pa je samim tim i cijena reklame skuplja što u prevodu znači da nekada jedan pregled iz Amerike ili Njemačke vrijedi više nego 10 iz BiH. Neira konstatuje kako su strane kompanije odavno prepoznale potencijal marketinga ovim kanalima, te da i domaće ubrzano hvataju priključak sa zapadnim trendovima.
I Neira potvrđuje kako se na YT zarađuje na dva način – od pregleda i od sponzora.
- Zarada od pregleda je bazirana na reklamama koje vidite prije ili za vrijeme videa na YT, a varira u zavisnosti od toga da li je gledalac preskočio, pregledao, kliknuo na nju, itd., kao i od toga odakle je gledalac, koje je doba godine i raznih drugih faktora. Drugi vid zarade je od brendova koji plaćaju pojavljivanje ili reklamiranje svog proizvoda u videu. Važno je napomenuti da niti u jednom slučaju gledalac nije taj koji plaća reklamu i YT je u potpunosti besplatan servis i vid zabave i edukacije - navodi Neira.
Očekivano, ni ona nije raspoložena da govori o konkretnim iznosima, pa čak ni o rasponu.
- Možemo li navesti okvir mjesečne zarade za advokate, novinare, pekare ili glumce? Niti znamo koliko ko zarađuje, niti trebamo znati, samo jer je neko javna osoba - poručuje na kraju razgovora.
O porezu
Tokom prošle godine veliku polemiku u javnosti je izazvalo uvođenje poreza na freelancere u Federaciji BiH.
- Porez je u svijetu sasvim normalna stvar, dok je kod nas uveden samo da bi vam uzeli novac. Nisam protiv poreza, plaćam ga redovno, ali najveći problem je da i pored toga što plaćate taj porez vi nemate nikakvih prava, pritom ste natjerani da plaćate i zdravstveno četiri posto, a recimo ako niste zaposleni, nemate pravo da koristite zdravstvenu zaštitu. Dakle, plaćate nešto što ne možete da koristite. Bukvalno poklanjate novac. Mislim da je to čist nemar države prema mladim ljudima, a i freelancerima. Tu smo izgleda samo kao izvor prihoda za budžet i ništa više - smatra Petrović.
Istovremeno, tu za Kamerić Jevicki nema ništa sporno.
- Kao neko ko je pravnik po struci, smatram da svako treba da plati porez i da nema smisla da jedna grupa ljudi bude povlaštena i bude izuzeta od plaćanja poreza - kaže ona.
Ozbiljan posao
Uprkos brojkama koje su neumoljive, sa tradicijom se teško izboriti pa mnogi, naročito oni stariji, sa nipodaštavanjem gledaju na ovu vrstu posla jer ga i ne smatraju ozbiljnom profesijom već neradom.
- Ja se ne osvrćem na takve komentare jer ne smatram da se odnosi na mene. Za marketing menadžere, snimatelje, PR-ove, režisere, fotografe, editore, novinare i stiliste se smatra da rade „pravi posao“, a ja sve te uloge moram da uradim da bih napravila jedan svoj video. Meni lično to nikada niko nije rekao, ali i da jeste, to je njihovo mišljenje, a ne činjenica. U našem mentalitetu je svakako prva reakcija na bilo koju pojavu neosnovana i neutemeljena kritika, pa je sasvim normalno da se to dešava i za ovu profesiju - kaže Neira.
Slično mišljenje dijeli i Alen:
- YT je maska. Iza svakoga youtube kreatora se ne vidi posao, umor, porodični problemi, kakav vam je dan jer smo svi sretni i nasmijani u svakom videu. Za moj video nekad je potrebno i mjesec da se završi. Mislim da je važno gledati pozitivnu stranu svega, a to je reakcija vaše publike. I to je ono najvažnije - poručuje on.
Obostrana korist
Improvizacija je poželjna u svakom poslu, pa tako i u ovom, a obostrana korist je najbolji poslovni model.
- Postoji jedan pet shop koji često posjećujem. I došao sam na ideju da baš tu snimim svoj video. Snimio sam ga, objavio i od tada je prošlo nekih mjesec dana. Došao sam ponovo u nabavku za tigrice i gospođa koja tu radi me je pitala da li sam ja snimao taj video. Odgovorio sam potvrdno. Kazala je da su mnoge mušterije nakon toga došle da posjete pet shop i kazali kako im je odlična reklama, a zapravo nije bila reklama. Samo sam snimio šta otprilike trebate imate za svog pernatog ljubimca - prisjeća se Petrović.
Komentara: 0
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije StartBiH.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar.