[{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/10\/04\/zloupotreba-javnih-resursa-foto.png","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/10\/04\/100x73\/zloupotreba-javnih-resursa-foto.png","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/10\/04\/zloupotreba-javnih-resursa-foto.png","size":"782.54","dimensions":{"width":1170,"height":580}}]
Magazin / Čitaj, saznaj

Zloupotreba javnih resursa: Tempiraju radove pred izbore, dijele jednokratnu pomoć, održavaju koncerte, čak i svečano otvaraju

Zloupotreba javnih resursa u predizborne svrhe i političku promociju uočeni su i pred Izbore2022. Jednokratne pomoći socijalno ugroženim kategorijama stanovništva, registracija za jednokratnu pomoć mladima, otvaranje infrastrukturnih objekata samo su neki od primjera zloupotrebe javnih sredstava za političku promociju u predizbornom periodu. Radi se o klasičnoj predizbornoj kupovini glasova vladajuće strukture vlasti, a sve kako bi i dalje nastavili vladati i kako bi i dalje određivali našu sudbinu


 

Predizborna kampanja za izbore u BiH 2022. nije bila zvanično ni počela, a na sceni se ponavljala stara priča koju imamo pred svake izbore. Nosioci vlasti koriste budžetska sredstva, ljudske resurse i njihovo radno vrijeme, službene automobile i opremu, ali i javna pojavljivanja u sklopu javne funkcije, u toku radnog vremena sa ciljem promovisanja stranke i kandidata. Dodatni problem predstavljaju i budžetska izdvajanja u obliku nabavki, grantova i subvencija, kao i zapošljavanje u javnom sektoru u svrhu obezbjeđenja podrške na izborima. Preko 90% zapošljavanja u javnom sektoru se vrši klijentelističkim putem, kako bi vladajuće partije osigurale podršku birača, potrošnja za javne nabavke u izbornim godinama poraste za 40% ponovo kako bi se kupila podrška birača. Dakle, sve navedeno je klasična predizbornu kupovinu glasova vladajuće strukture vlasti kroz zloupotrebu javnih resursa. Samim tim na sceni je nefer predizborna utrka, kandidati i stranke koji raspolažu javnim resursima su itekako u prednosti u odnosu na ostale.

Građanima se manipuliše - sve tempiraju pred izbore, radove i aktivnosti predstavljaju kao uslugu građanima, organiziraju koncerte i zabave kako bi zbog svega „učinjenog za svoje građane“ pridobili njihove glasove u ovogodišnjoj izbornoj utrci. Zapravo se radi o vlastitoj promociji kako bi ostali na vlasti i dalje krojili našu sudbinu. A što su nam to do sada skrojili? Pogledajte samo broj građana koji su u protekle dvije godine napustili ovu zemlju zbog konstantnog kreiranja atmosfere straha, netrpeljivosti, nesigurnosti. Ili, UN izvještaj za 2022. godinu „Perspektive svjetskog stanovništva“, koji kaže da je BiH zemlja sa najvećom stopom smanjenja stanovništva na svijetu. Prema navedenim podacima, BiH na godišnjem nivou gubi oko 1,5% stanovništva i do 2070. godine prema procjenama zemlja će izgubiti preko 60% stanovništva. 

Tokom dva mjeseca koja su prethodila zvaničnom početku predizborne utrke posmatrači Transparency International u Bosni i Hercegovini (TIBiH) zabilježili su više od 1.300 primjera korišćenja javnih resursa za promociju stranaka i kandidata i značajno povećanje javne potrošnje u predizbornom periodu. Centralnoj izbornoj komisiji (CIK) upućeno je 36 prijava zbog preuranjene kampanje, kršenja Zakona o finansiranju političkih partija i zloupotrebe javnih resursa koja nažalost nije adekvatno regulisana ni najnovijim izmjenama Izbornog zakona koje je nametnuo Ured visokog predstavnika (Office of the High Representative – OHR).

Tako je CIK odbacio prve prijave TIBiH, jer se zabrana zloupotrebe javnih resursa odnosi samo na period zvanične izborne kampanje koja kreće 2. septembra, tako da će sve ono što se dešavalo u proteklom periodu proći nekažnjeno. CIK je za sada sankcionisao samo pojave preuranjene kampanje, a po prijavama TIBiH izrečeno je osam sankcija. Na nedavnoj konferenciji Srđan Traljić, portparol TIBiH, kazao je kako su u posljednja dva mjeseca, zaključno sa 30. augustom, zabilježili 226 radova koji su završeni. Na to je utrošeno 175 miliona KM. U ovu cifru nisu uključili otvaranje šest kilometara autoputa i ceste na Trebeviću.

- Prave se skupovi na otvaranju ovih radova gdje političari kandidati promovišu svoju kandidaturu, kandidate sa svoje liste i indirektno ili direktno pozivaju na glasanje. U ovom periodu započeto je 249 radova i bile su brojne svečanosti. Utrošeno je 844 miliona KM.  Na otvaranju 2,3 kilometara puta u Visokom gradonačelnik Mirza Ganić je bio sa nekoliko kandidata sa svoje liste. Napravljen je veliki skup za građane gdje je bila i gozba. To je trend i ima desetine primjera. U Nevesinje na svježe postavljenom asfaltu stavljaju se stolovi i gozba, a narodni poslanik vodi izbornu kampanju. Najdalje je otišao gradonačelnik Laktaša koji je napravio predizborni skup na otvaranju javnih radova. Imamo snimke, promovirao je kandidate sa svoje liste - rekao je Traljić.

TIBiH je zabilježio i 200 miliona jednokratnih budžetskih davanja. Najveće cifre su ovo što su izdvojile vlade Republike Srpske i Federacije BiH – po 100 KM, što, kako Traljić kaže, nikada nismo imali. Sada novac izdvajaju čak kantoni i lokalne zajednice.

- Ovdje se radi o indirektnoj kupovini glasača. Porodiljama u ZDK je podijeljeno 1.000 KM, u FBiH 100 KM subvencija struje za 70.000 korisnika u RS. Najavljeno je još 750 KM višečlanim porodicama, pored toga što se daje 100 KM borcima, mladima i penzionerima. Zemlje u okruženju su ograničile javnu potrošnju u predizbornom periodu i političari su to prestali raditi, prema tvrdnjama naših partnerskih organizacija. U Srbiji je medijima zabranjeno da izvještavaju o otvaranju ovih puteva u predizborno vrijeme - rekao je Traljić. Tu je i 100 miliona eura  – donacija Vlade Mađarske Republici Srpskoj.

Pratili su u TI 350 javnih događaja i uočili da su na njih 66 posto prisutni bili kandidati na izborima i obraćali se. Drugi trend koji su primijetili – 32 koncerta po lokalnim zajednicama, uglavnom finansirana javnim sredstvima. Dovođeni su izvođači iz cijelog regiona i na većini koncerata politički kandidati su se obraćali. Naveli su primjer gradonačelnika Zenice, koji se obratio na koncertu Zabranjenog pušenja u okviru Zenica Summer Festa. Za manifestaciju Dani povratka u Bratuncu – korištena grafička rješenja slična SDA, kao i Zvorničko ljeto u bojama SNSD-a. U Banjoj Luci je, na koncertu Bijelog dugmeta, tokom govora gradonačelnika emitovan spot koji prikazuje ispunjena obećanja gradonačelnika, a on je također kandidat. 

- SDA i SNSD krenuli su otvoreno u kampanju, dovode zaposlene u javnim institucijama pa i policijske službenike. SDA organizuje skupove, a SNSD kampanju provodi kroz organizaciju krajiških večeri koje zvanično nisu finansirana javnim sredstvima, ali ih organizuje agencija koja dobija značajna sredstva iz budžeta RS kroz tendere - rekao je Traljić.

TIBiH već dugo upozorava da se izborna kampanja vodi javnim sredstvima, a jedan od najskorijih primjera je plaćena promocija dokumentarnog filma „Od vizije do pobjede“, koji emituje RTRS, a za čiju promociju je postavljeno desetine bilborda sa likom direktora UKC-a RS Vlade Đajića, koji je i kandidat za narodnog poslanika. Isti slučaj su i plaćeni bilbordi JU „Nacionalni park Drina“, na kojima se promoviše direktor ove ustanove Radomir Pavlović koji je takođe kandidat za poslanika, a oba slučaja su prijavljena CIK-u. Iako kampanja traje 30 dana, političke stranke odavno su počele s otvorenim održavanjem predizbornih skupova, od kojih je najveći broj održala SDA. Na velikom broju njih primijećeno je učešće zaposlenih u javnih institucijama, te čak i policijskih službenika.

U proteklom periodu zabilježen je i veliki broj primjera zloupotrebe događaja koje organizuju javne institucije za promociju stranaka i kandidata, ali nažalost i ova pojava je zabranjena zakonom samo u vrijeme zvanične izborne kampanje. Posmatrači TIBiH ispratili su 350 javnih događaja u organizaciji institucija, a na 67 posto prisustvovali su kandidati na izborima. Čak 32 događaja u protekla dva mjeseca odnose se na koncerte koje su organizovale lokalne zajednice, a na jednom od njih tokom već spomenutog  „Zenica Summer Fest“ gradonačelnik Fuad Kasumović držao je političke govore i indirektno pozivao na glasanje.

U Banjoj Luci i okolnim lokalnim zajednicama održana je serija manifestacija „Krajiško veče“ na kojima je rađena direktna promocija kandidata SNSD-a, a ove događaje organizuje agencija koja preko tendera dobija značajna javna sredstva, zaključuju iz TI.

I Koalicija za slobodne i poštene izbore „Pod lupom“, koja zajedno sa 85 organizacija civilnog društva i neformalnih grupa posmatra predizborni period u BiH, je u okviru svoje posmatračke misije posljednjih mjesec dana pred izbore zabilježila ukupno 636 izbornih nepravilnosti, a najveći broj nepravilnosti odnosi se na preuranjenu izbornu kampanju u vrijeme kada je to zakonom zabranjeno. Projekat menadžer Koalicije „Pod lupom“ Dario Jovanović pojasnio je da je ukupno zabilježeno 390 slučajeva preuranjene izborne kampanje, od kojih je 157 slučajeva plaćena izborna kampanja na društvenim mrežama. Prijave sa dokazima su dostavljene Centralnoj izbornoj komisiji BiH.

TIBiH ističe da svi ovi primjeri, kao i značajno povećanje javne potrošnje u predizbornom periodu, pokazuju da u BiH nisu stvoreni uslovi za fer i poštene izbore, jer značajnu prednost imaju kandidati i stranke koji raspolažu sa javnim resursima. Ako je tako, zašto onda izlaziti na izbore, ima li svrhe, pitaju se mnogi? Kako pojasni Srđan Blagovčanin, predsjedavajući Upravnog odbora TI u BiH: „Velika izlaznost smanjuje mogućnost za manipulacije i prevare. Promjena je nemoguća bez velike izlaznosti. S obzirom da je stranačka mašinerija vladajućih čija podrška je kupljena javnim resursima vrlo disciplinovana i izlazi na izbore i mobiliše familiju i prijatelje. Čak je i matematički dokazivo da zaposleni u javnom sektoru i članovi familija donese pobjedu vlastodršcima, us svesrdnu pomoć apstinenata. „Mogu li se očekivati pozitivne promjene u BiH? Do nas je!“

Centralna izborna komisija kaznila četiri stranke sa 15.600 KM

Centralna izborna komisija BiH (CIK) kaznila je ranije četiri stranke sa ukupno 15.600 KM zbog preuranjene kampanje na osnovu prijava koje je podnio Transparency International u Bosni i Hercegovini (TIBiH).  DNS, SDP, Ujedinjena Srpska i PDP kažnjeni su jer su sponzorisali objave na društvenim mrežama ili su vodili plaćeno političko oglašavanje prije zvaničnog početka kampanje. Na  sjednici od 11. augusta su izrečene sankcije protiv DNS-a u ukupnom iznosu od 10.500,00 KM zbog sponzorisanih objava kandidata ove stranke Nenada Nešića (3.500 KM), Marka Kubatlije (3.000 KM) i Aleksandra Glavaša (4.000 KM). 

Posebno je naglašena činjenica da je ova stranka prethodno kažnjavana od strane CIK-a zbog istog prekršaja, što nije imalo efekta te su izrečene kazne više nego kod ostalih političkih subjekata. Također je kažnjen i SDPBiH sa 1.700 konvertibilnih maraka. Još ranije su kažnjene Ujedinjena Srpska i PDP sa po 1.700 konvertibilnih maraka čiji kandidati su takođe započeli preuranjenu kampanju, uglavnom na društvenim mrežama. 

Pomogli pa zaprijetili

 

Lider SNSD-a Milorad Dodik je na svom službenom Twitter nalogu napisao: "5. jula počinje registracija mladih za naknadu od 100 KM. Republika Srpska je obezbijedila novac za to. U septembru će za registrovane biti doznačen još jedan iznos od 100 KM. Mladost je naša budućnost. Srećan Vidovdan." Ivana Korajlić, izvršna direktorica „Transparency Internationala BiH“ je tada za portal Startbih.ba kazala kako se radi o klasičnoj predizbornoj kupovini:

- Imali smo i ranije slične primjere kada se dodjeljivala pomoć pa se kasnije prijetilo tim istim ljudima da moraju glasati za SNSD ili će u protivnom morati vratiti novac. I pred prošle izbore smo zabilježili stotine primjera iz cijele BiH gdje se jednokratna pomoć populistički koristila za dodatne glasove. U ovom slučaju je specifično što se na neki način vrši popis mladih ljudi kojima će se dati pare pa samo ostaje nada da se ti prikupljeni podaci neće zloupotrijebiti u izborne svrhe na bilo koji način - upozorava Korajlić.

Na pitanje kako su ovakve stvari moguće sa zakonskog aspekta, dobili smo odgovor da se uglavnom radi o vještim zloupotrebama.

- Postoje budžetske linije koje omogućavaju diskreciono dodjeljivanje sredstava i to se onda koristi za ove stvari. Funkcioneri imaju određeni iznos sredstava koji mogu da dodjeljuju po nekim svojim kriterijumima. Sa druge strane i institucije koriste neki limit koji imaju za raspodjelu sredstava, a to najviše do izražaja dođe upravo pred izbore. U svakom slučaju, to je novac svih građana, a predstavlja se kao da ih je neko lično dao - navodi Korajlić.

I premijer Federacije BiH Fadil Novalić, putem videoporuke u trajanju od 2,36 minuta, poručivao je ljetos penzionerima da ostaju u samom vrhu liste prioriteta i da će penzije i dalje rasti. Video je prikazivan na javnom servisu, a sa oznakom „sponzorirano“ i na komercijalnoj televiziji - svakodnevno i u nekoliko termina. Također, Vlada FBiH finalizirala je urudbe prema kojoj bi u narednom periodu trebala podijeliti po 100 KM jednokratne pomoći socijalno ugroženim kategorijama stanovništva, među koje spadaju penzioneri, pripadnici boračke populacije, civilne žrtve rata i druge.

Prate se i mediji

Udruženje za razvoj medija i promociju profesionalnog novinarstva Medijske inicijative rade monitoring i analizu sadržaja medija i društvenih mreža pred opšte izbore 2022. sa posebnim fokusom na jezik mržnje, spinove i potencijalne lažne vijesti.

„Pratimo jedanaest utjecajnijih i popularnih informativnih medija u BiH koji su izabrani na osnovu pariteta teritorijalne, etničke, geografske i političke profiliencije. Od toga su četiri (4) TV-stanice i sedam (7) web-portala. Na Twitteru se prate političari i kandidati koji imaju preko 6.000 pratilaca. To su: Milorad Dodik (SNSD), Gorica Dodik (kći Milorada Dodika, koja je društveno-politički vrlo aktivna), Benjamina Karić (SDP), Saša Magazinović (SDP), Elmedin Konaković (NIP), Denis Zvizdić (NIP), Borislav Borenović (PDP), Jelena Trivić (PDP) i Peđa Kojović (NS).
Facebook je daleko najpopularnija mreža u BiH. Prate se profili političara koji imaju više od 35.000 pratilaca: Bakir Izetbegović (SDA), Šefik Džaferović (SDA), Željko Komšić (DF), Draško Stanivuković (PDP), Jelena Trivić (PDP), Nebojša Vukanović (nezavisni kandidat), Benjamina Karić (SDP), Denis Bećirović (SDP), Fuad Kasumović (BHI) i Semir Efendić (SzBiH)“
, poručuju iz Inicijative.

U njihovom izvještaju za sedmodnevni period (1-7. 9.) Milorad Dodik je generalno najzastupljeniji političar u većini medija oba entiteta. Njegova pojavljivanja su uglavnom zahvaljujući najvišoj državnoj funkciji, članstvu u Predsjedništvu BiH, koje je bilo aktivno u monitorisanoj sedmici.

Međutim, vrlo vješto svoj svaki medijski nastup iskoristi za promovisanje tzv. državotvorne politike Republike Srpske, borbe za 'ravnopravnost' srpskog naroda unatoč 'nastojanjima međunarodne zajednice koja radi u korist Bošnjaka' te 'velikih ekonomskih uspjeha njegove vlasti'. Kako Dodik uglavnom koristi teške riječi na rubu političkog skandala, alegorije, ali i neke egzaktne stvari mnogo otvorenije ističe od svojih kolega, to je mamac za medije. Takvi nastupi su oduvijek, ne samo u BiH, plijenili čitalačku i gledalačku publiku. No, ne treba zaboraviti i to da je riječ o političaru koji ima ogromnu političku moć jer on na svojoj poziciji, ali i njegova stranka u entitetskom i državnom parlamentu, mora sve podržati kako bi se usvojilo, a i može gotovo sve zakočiti. Zanimljivo je da je Dnevnik RTRS jedan od rijetkih gdje Dodik nije bio na prvom mjestu. Tamo je više pojavljivanja imala Željka Cvijanović, što se može tumačiti procjenom vlasti, ali i medija, da ima nešto slabije izborne pozicije u takmičenju za Predsjedništvo BiH od Milorada Dodika koji se bori za predsjednika RS“, zaključuju iz Medijske inicijative. 

 

 

 

Podijelite ovaj članak!

Komentara: 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije StartBiH.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar.

  • Trenutno nema komentara, budi prvi da ostaviš svoj komentar ili mišljenje!