[{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/08\/31\/transparency.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/08\/31\/100x73\/transparency.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/08\/31\/transparency.jpg","size":"84.88","dimensions":{"width":1170,"height":580}}]
Magazin / Čitaj, saznaj

TRANSPARENCY INTERNATIONAL O ZLOUPOTREBI JAVNIH RESURSA: Zabilježeno 1300 slučajeva, CIK-u 36 prijava za preuranjenu kampanju

U protekla dva mjeseca posmatrači Transparency International u Bosni i Hercegovini (TI BiH) zabilježili su preko 1300 primjera korišćenja javnih resursa za promociju stranaka i kandidata i značajno povećanje javne potrošnje u predizbornom periodu. Centralnoj izbornoj komisiji upućeno je 36 prijava zbog preuranjene kampanje, kršenja Zakona o finansiranju političkih partija i zloupotrebe javnih resursa koja nažalost nije adekvatno regulisana ni najnovijim izmjenama Izbornog zakona koje je nametnuo OHR.

Tako je CIK odbacio prve prijave TI BIH, jer se zabrana zloupotrebe javnih resursa odnosi samo na period zvanične izborne kampanje koja kreće 2. septembra, tako da će sve ono što se dešavalo u proteklom periodu proći nekažnjeno. CIK je za sada sankcionisao samo pojave preuranjene kampanje, a po prijavama TI BIH izrečeno je osam sankcija.

Na današnjoj konferenciji Srđan Traljić, portparol Ti BiH, kazao je kako su u posljednja dva mjeseca zaključno s 30. augustom zabilježili 226 radova koji su završeni. Na to je utrošeno 175 miliona KM. U ovu cifru nisu uključili otvaranje 6 km autoputa i ceste na Trebeviću.

-Prave se skupovi na otvaranju ovih radova gdje političari kandidati promovišu svoju kandidaturu, kandidate sa svoje liste i indirektno ili direktno pozivaju na glasanje. U ovom periodu započeto je 249 radova i bile su brojne svečanosti. Utrošeno je 844 miliona KM.  Na otvaranju 2,3 km puta u Visokom gradonačlenik Mirza Ganić je bio s nekoliko kandidata sa svoje liste. Napravljen je veliki skup za građane gdje je bila i gozba. To je trend i ima desetine primjera. U Nevesinje na svježe postavljenom asfaltu stavljaju se stolovi i gozba, a narodni poslanik vodi izbornu kampanju. Najdalje je otišao gradonačelnik Laktaša koji je napravio predizborni skup na otvaranju javnih radova. Imamo snimke, promovirao je kandidate sa svoje liste- rekao je Traljić.

transparency-2.jpg

TI BiH je zabilježio i 200 miliona jednokratnih budžetskih davanja. Najveće cifre su ovo što su izdvojile vlade RS i FBiH – po 100 KM, što, kako Traljić kaže, nikada nismo imali. Sada novac izdvajaju čak kantoni i lokalne zajednice.

“Ovdje se radi o indirektnoj kupovini glasača. Porodiljama u ZDK je podijeljeno 1.000 KM, u FBiH 100 KM subvencija struje za 70.000 korisnika u RS. Najavljeno je još 750 KM višečlanim porodicama, pored toga što se daje 100 KM borcima, mladima i penzionerima. Zemlje u okruženju su ograničile javnu potrošnju u predizbornom periodu i političari su to prestali raditi, prema tvrdnjama naših partnerskih organizacija. U Srbiji je medijima zabranjeno da izvještavaju o otvaranju ovih puteva u predizborno vrijeme”, rekao je Traljić.

Tu je i 100 miliona eura  – donacija Vlade Mađarske Republici Srpskoj.

“Pratili smo 350 javnih događaja i na 66 posto su prisutni bili kandidati na izborima i obraćali se. Drugi trend koji smo primijetili – 32 koncerta po lokalnim zajednicama, uglavnom finansirana javnim sredstvima. Dovođeni su izvođači iz cijelog regiona i na većini koncerata politički kandidati su se obraćali. Primjer je gradonačelnik Zenice koji se obratio na koncertu Zabranjenog pušenja u okviru Zenica Summer Festa. Dani povratka u Bratuncu – korištena grafička rješenja slična SDA kao i Zvorničko ljeto u bojama SNSD-a. U Banjaluci koncert Bijelog dugmeta gdje je tokom govora gradonačelnika emitovan spot koji prikazuje ispunjena obećanja gradonačelnika, a on je također kandidat. SDA i SNSD krenuli su otvoreno u kampanju, dovode zaposlene u javnim institucijama pa i policijske službenike. SDA organizuje skupove, a SNSD kampanju provodi kroz organizaciju krajiških večeri koje zvanično nisu finansirana javnim sredstvima, ali ih organizuje agencija koja dobija značajna sredstva iz budžeta RS kroz tendere”, rekao je Traljić.

TI BIH već dugo upozorava da se izborna kampanja vodi javnim sredstvima, a jedan od najskorijih primjera je plaćena promocija dokumentarnog filma „Od vizije do pobjede“ koji emituje RTRS, a za čiju promociju je postavljeno desetine bilborda sa likom direktora UKC-a RS Vlade Đajića koji je i kandidat za narodnog poslanika. Isti slučaj su i plaćeni bilbordi JU “Nacionalni park Drina” na kojima se promoviše direktor ove ustanove Radomir Pavlović koji je takođe kandidat za poslanika, a oba slučaja su prijavljena CIK-u. Iako kampanja traje 30 dana, političke stranke odavno su počele sa otvorenim održavanjem predizbornih skupova, od kojih je najveći broj održala SDA. Na velikom broju njih primijećeno je učešće zaposlenih u javnih institucijama, te čak i policijskih službenika.

U proteklom periodu zabilježen je i veliki broj primjera zloupotrebe događaja koje organizuju javne institucije za promociju stranaka i kandidata, ali nažalost i ova pojava je zabranjena zakonom samo u vrijeme zvanične izborne kampanje. Posmatrači TI BIH ispratili su 350 javnih događaja u organizaciji institucija, a na 67 posto prisustvovali su kandidati na izborima. Čak 32 događaja u protekla dva mjeseca odnose se na koncerte koje organizovale lokalne zajednice a na jednom od njih tokom „Zenica Summer Fest“ gradonačelnik Fuad Kasumović držao je političke govore i indirektno pozivao na glasanje.

Na koncertima povodom „Zvorničkog ljeta“ korištena su grafička rješenja u bojama SNSD-a dok je na jednom od koncerata u Banjaluci okupljenima prikazan spot sa ispunjenim predizbornim obećanjima aktuelnog gradonačelnika. U Banjaluci i okolnim lokalnim zajednicama održana je serija manifestacija „Krajiško veče“ na kojima je rađena direktna promocija kandidata SNSD-a, a ove događaje organizuje agencija koja preko tendera dobija značajna javna sredstva.

transparency-3.png

Nažalost, za razliku od zemalja okruženja, BiH nije uvela ograničenje javne potrošnje u predizbornom periodu, što je i ove godine ključni resurs koji se zloupotrebljava za kupovinu glasova i promociju kandidata.

Zbog toga je TI BIH objavio online mapu predizbornih radova čiji je početak ili završetak promovisan u protekla dva mjeseca. Podaci pokazuju da je u cijeloj BiH od 1.7. započelo 249 radova vrijednih 845 miliona KM, završeno je 227 radova vrijednih 175 miliona KM, a ukupna vrijednost javnih radova u ova dva mjeseca već je premašila godišnju vrijednost svih radova koji su po podacima Agencije za javne nabavke ugovoreni cijele prošle godine. Dodatna praksa koja je uvedena je predstavljanje planova gradnje infrastrukturnih objekata, za koje još nisu ni pokrenute procedure, a u prethodna dva mjeseca vrijednost ovakvih obećanih projekata je preko 500 miliona KM.

transparency-4.png

Zabilježeno je i značajno povećanje jednokratnih davanja usmjerenih na razne grupe stanovništva, gdje se u većini slučajeva radi u indirektnoj kupovini podrške birača javnim sredstvima. Tako je od 1. jula kroz jednokratna davanja svih nivoa vlasti građanima podijeljeno preko 200 miliona KM, a najznačajnija su izdvajanja entitetskih vlada od preko 100 miliona za jednokratnu pomoć penzionerima, borcima, mladima i socijalnim kategorijama. Pored ovih, o kojima je TI BiH već izvještavao, izdaju se jednokratne subvencije struje od 100 KM za 70 000 korisnika u FBIH, pomoć Vlade Tuzlanskog kantona svim penzionerima od po 100 KM, pomoć vlade Hercegovačko-Neretvanskog Kantona nezaposlenima od 100KM, pomoć opštine Prnjavor mladima za odlazak na ekskurziju i jednokratnu pomoć medicinskim radnicima u Banjaluci, Drvaru i Prijedoru. Zabilježeno je i 17 slučajeva povećanja plata zaposlenima u javnom sektoru kao i 41 primjer povećanog zapošljavanja u javne institucije i preduzeća.

TI BiH ističe da svi ovi primjeri kao i značajno povećanje javne potrošnje u predizbornom periodu pokazuju da u BiH nisu stvoreni uslovi za fer i poštene izbore, jer značajnu prednost imaju kandidati i stranke koji raspolažu sa javnim resursima. TI BiH će i nakon zvaničnog početka izborne kampanje nastaviti pratiti aktivnosti funkcionera, stranaka i kandidata, posebno se fokusirajući na kršenje pravila ponašanja u kampanji, zloupotrebe javnih resursa, pritiske na birače i druge pojave, te će pratiti i troškove kampanje pojedinačnih stranaka.

TI BiH stoga ponovo poziva građane da sve ove nepravilnosti prijave putem mobilne aplikacije Reflektor: Izbori 2022, koja omogućava brzu i laku prijavu, a koja se može preuzeti preko linka: https://reflektor.ba/

Podijelite ovaj članak!

Komentara: 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije StartBiH.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar.

  • Trenutno nema komentara, budi prvi da ostaviš svoj komentar ili mišljenje!