[{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/06\/22\/srce.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/06\/22\/100x73\/srce.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/06\/22\/srce.jpg","size":"61.08","dimensions":{"width":1170,"height":580}}]

Revolucionarni napredak u medicini: Naučnici izliječili i regenerisali srce oštećeno srčanim udarom

Naučnici su razvili novu tehniku ​​koja može popraviti, pa čak i regenerisati stanice srčanog mišića nakon srčanog udara ili infarkta miokarda.

Iako je do sada testirana samo na miševima, ako jednako djeluje i na ljudima, potencijalno bi ta tehnika mogla biti spasonosna terapija za ljude koji su pretrpjeli srčani udar, čime bi imali ponovo zdravo srce.

Tehnika koristi sintetičku ribonukleinsku kiselinu (mRNK), koja stvara 'nacrt' DNK sekvenci koje tijelo zatim koristi za izgradnju proteina koji formiraju i regulišu naše stanice.

Podešavanjem mRNK, naučnici mogu dati različite upute za različite biološke procese.

Tako uređene upute promovišu replikaciju stanica srčanog mišića (kardiomiocita) putem dva takozvana mutirana transkripcijska faktora, Stemina i YAP5SA.

U samoj suštini, ideja je da stanice srčanog mišića, koje imaju vrlo malu sposobnost regeneracije, djeluju više kao matične stanice, koje tijelo može pretvoriti u razne druge vrste specijaliziranih stanica.

- Niko nije uspio to učiniti u ovoj mjeri i mislimo da bi to moglo postati moguća terapija za ljude - kazao je biolog Robert Schwartz sa Univerziteta Houston u Teksasu i jedan od autora nove studije objavljene u naučnom časopisu Journal of Cardiovascular Aging.

Manje od jedan posto odraslih srčanih mišićnih stanica može se regenerisati, jer kardiomiociti koje imamo kad umremo uglavnom su isti oni koje smo imali od prvog mjeseca života, što zapravo znači da srčani udari i srčane bolesti mogu ostaviti srce u trajno krhkom stanju.

In vivo studija koja je uključivala žive miševe zahvaćene oštećenim srcem pokazala je da se jezgre miocita repliciraju najmanje 15 puta u 24 sata nakon injekcija mutiranih faktora transkripcije, Stemina i YAP5SA.

- Kada su oba transkripcijska faktora ubrizgana u srca odraslih miševa s infarktom, rezultati su bili nevjerovatni. Laboratorij je otkrio da su se srčani miociti brzo umnožavali unutar jednog dana, dok su srca tokom sljedećeg mjeseca bila popravljena na skoro normalnu srčanu pumpnu funkciju s malim ožiljcima - rekao je Schwartz.

Sintetička mRNK dodana stanicama nestala je za nekoliko dana, baš kao što to čini mRNK proizvedena u našim tijelima, kažu znanstvenici. To novoj tehnici daje prednost u odnosu na procese genske terapije, koji se ne mogu lako zaustaviti ili ukloniti nakon što su u toku.

Još uvijek ostaje za vidjeti može li se pristup uspješno prevesti na ljude, a bit će potrebno još mnogo godina istraživanja kako bi se ovo ušlo u djelotvornu terapiju.