Poenta jedne od reklama je da nikada nije bilo da ne daš ništa a dobiješ mnogo! E, oko te teze vrti se i priča o biznisu Dubravke Aničić, iz Banje Luke. Ona je, naime, na putu da od nečeg što je mnogima ništa napravi poduhvat! Dubravki je, naime, trebao prirodni sapun!
- Moja kćerka je sa šest mjeseci oboljela od atopijskog dermatitisa. To je bio razlog da eksperimentišem sa proizvodnjom domaćih sapuna, kasnije i krema, melema i drugih prirodnih kozmetičkih preparata. Prvi sapun i kremu sam napravila za nju. Nakon toga sam krenula u proizvodnju raznih vrsta sapuna, krema, melema, ulja i ostalih kozmetičkih preparata potrebnih za svakodnevnu njegu kože - priča Dubravka Aničić, diplomirana inženjerka farmaceutske tehnologije i pokretač linije Prirodna kozmetika Mystery. Olakšavajuća okolnost za nju je bilo to što je prije toga radila na procjeni bezbjednosti hemikalija od kojih se prave sapuni i deterdženti.
PREDNOSTI I MANE: - Imala sam potrebu pomoći svom djetetu tako što ću sve te industrijske proizvode izbaciti iz upotrebe. Sada je Mystery kozmetika moj posao, san koji se ostvaruje, hobi, ljubav. Kada treba, mogu raditi i 24 sata dnevno. Ne smatram to poslom, već zadovoljstvom - kaže Dubravka.
Prirodna kozmetika, pojasnit će ona, nastaje od biljnih i eteričnih ulja, hidrolata i drugih supstanci prirodnog porijekla, a industrijska kozmetika nastaje na bazi sintetički dobijenih materija, najčešće na bazi parafina i vazelina koji su naftni derivati. Svaki od tih tipova kozmetike ima prednosti i mane.
- Prednosti prirodne kozmetike su mnogobrojne. Koža je prepoznaje, lako se upija, hidrira kožu, hrani je, pravi se u malim serijama, ne sadrži parabene i druge štetne materije. Nedostatak prirodne kozmetike, ujedno i prednost, jeste kratak rok trajanja. Kreme koje imaju rok trajanja tri godine ne mogu biti izrađene od prirodnih sirovina - pojašnjava Dubravka.
Prvo je razvila liniju sapuna. Od bezbroj isprobanih kombinacija odlučila se za proizvodnju sedam različitih vrsta, a nakon toga je kreirala liniju prirodne kozmetike: kreme i tonike za lice, body butter i losion za tijelo, tradicionalnu nevenovu i lavandinu mast, losion za skidanje šminke koji tinejdžerke naprosto obožavaju jer im ne iritira lice, različita ulja za lice, tijelo i kosu i jedan od najprodavanijih Mystery proizvoda - prirodni dezodorans koji obožavaju i muškarci i žene podjednako.
- U početku je nabavka sirovine bila izazov. Sad je lakše, postoje distributeri u BiH koji obezbjeđuju sirovine. Osnovna baza u proizvodnji su bazna i eterična ulja, te hidrolati koji nastaju prilikom destilacije eteričnih ulja. Radim u maloj radionici u Trnu, kod Laktaša. Uglavnom je u pitanju ručna proizvodnja. Na osnovu toga sam dobila opštinsko rješenje o starom zanatu - kaže Dubravka.
MIC PO MIC: Imajući na umu rok trajanja svojih proizvoda, većinu njih pravi netom prije isporuke. Pažnju kupaca privlači i atraktivna ambalaža. Ambalažu je dizajnirao Zoran Gajić, a sve kutijice štampa štamparija Point, takođe iz Trna.
- U timu koji kreira Mystery kozmetiku našli su se ljudi koji su vrsni u svom poslu - pojašnjava Dubravka.
Ona naglašava da su društvene mreže bitne za promociju i da instagram profil prirodne kozmetike Mystery ima više od 10.000 pratilaca. Kada je počinjala, nije razmišljala o tome da će paleta proizvoda biti ovako velika, ali sada kaže da ima mnogo planova za budućnost i da ih ostvaruje malim koracima „jer na Balkanu je tako najsigurnije“.
- Mislim da nisam savladala ni mali djelić onog što bih trebala, ali čovjek se uči dok je živ. Diplomirala sam tehnologiju i imam sreću da poznajem ozbiljne stručnjake iz oblasti hemije, tehnologije i aromaterapije tako da uvijek ima prostora za učenje i nove izazove. Menadžerski zadaci su za mene bili veći izazov nego proizvodnja, pa sam prije registracije firme upisala CEFE-trening. Zahvaljujući fenomenalnim predavačima razbila sam predrasude i naučila mnogo o poslovanju. Na sve fakultete bih uvela preduzetništvo kao obavezan predmet ili bih savjetovala studentima da nakon završenog fakulteta obavezno upišu neki od treninga poslovnih vještina - poručuje Dubravka.
Objasnit će da još nije dostigla nešto što bi se moglo zvati poslovnim uspjehom, ali se trudi. Problem u BiH je, misli ona, što ljudi gube volju, predaju se, sjede i čekaju da se nešto desi.
- Nekoliko godina sam radila na planiranju i istraživanju, bez i jedne zarađene marke. Koristila sam suprugov dozvoljeni minus da kupim sirovine i isprobavam recepture. Pritom sam imala dvoje male djece u kući. Preživjeli smo, sada je sve lakše, mada većinu novca koji zaradim ulažem u razvoj i proizvodnju - veli Dubravka.
PODRŠKA BLIŽNJIH:Na početku joj, kaže, cilj nije bio poslovni uspjeh, nego je fokus bio na tome da pomogne kćerki. No, vremenom je odlučila da prestane tražiti posao u struci i posveti se kozmetici. Preporučuje strpljenje, volju, podršku bližnjih tim prije što postoji bezbroj trenutaka kada pomislite da odustanete i onda su oni tu da vas ohrabre.
- Važno je biti dobro informisan, a internet nudi bezbroj informacija koje treba filtrirati i koristiti na najbolji način. Sada mi je cilj postaviti proizvodnju na stabilne noge, nastaviti sa trendom rasta na domaćem tržištu, ući u što veći broj domova - kaže Dubravka.