Piše: Duško DIMITROVSKI, novinar i filmski kritičar
Na upravo završenom 76. filmskom festivalu u Cannesu, filmu "Anatomija jednog pada" mlade francuske sineastice Justine Triet, žiri, sa švedskim rediteljem Ruben Östlundom, kao predsjednikom, je dodjelio "Zlatnu palmu" za najvrijednije ostvarenje na ovogodišnjem festivalu.
"Anatomija jednog pada" je studiozno predstavljena, a virtuozno iznijanisarana, kroz psihologiju glavnih aktera - sudska drama o jednoj ženi, koja biva optužena za smrt supruga, koju maestralno interpretira već dosta internacionalno afirmisana njemačka glumica Sandra Hüller.
Zahvaljujući na dobijenoj nagradi, rediteljica Justine Triet je označila ovo svoje ostvarenje, kao najintimniji film, koji je do sada snimila.
Drugo po značenju, veliko festivalsko priznanje, pod nazivom "Velika nagrada žirija" pripalo je takođe već višestruko nagrađivanom engleskom reditelju Jonathanu Glazeru za nadsve precizno režiranu Holokaust studiju iz Drugog svjetskog rata -"The Zone of Interest".
U ovom filmu Glazer na ubjedljiv, a za situaciju koju predstavlja izuzetno smiren način, govori o"horor" upravniku nacističkog logora u Auschwitzu Rudolfu Hösu, koji neposredno kraj tog logora zajedno sa suprugom (odlična Sandra Hüller), izgrađuje gotovo idiličnu porodičnu kuću i tu provodi smireni obiteljski život uz nostalgiju za zavičajem. Na samo oko 100 metara udaljen od ovog "idiličnog" mjesta se dešava stravični holokaust.
Treba li posebno naglasiti da je tu Glazerova filmska satira dovedena do sarkazma, a što je najgore nije rezultat rediteljeve mašte, već je u potpunosti zasnovana na stvarnom događaju.
Inače, 76.filmski festival u Cannesu, pozitivno je nas akreditirane posmatrače i izvjestioce, iznenadio sa do sada najvećim brojem sa 7 od dvadest i jednog filma prikazanog u zvaničnom takmičarskom programu, koje su realizirale žene-rediteljice, kao i sa novim vrijednim ostvarenjima renomiranih sineasta: Wendersa, Ceylana,Kaurismäkija, Bellochia i Loacha
Justine Triet je bila tek treća sineastica, koja je u gotovo osam decenija dugoj istoriji ove najznačanjije i najpoznatije svjetske smotre sedme umjetnosti za svoje ostvarenje dobila Zlatnu Palmu za najbolji film Festivala.
Pored pomenutog filma Justine Triet po svojim evidentnim vrijednostima, izdvojio se još jedan od filmova žena rediteljica iz takmičarske selekcije.
Riječ je o filmu "Club Zero" već afirmisane austrijske rediteljice Jessice Hausner ( "Lovely Rita","Lourdes", "Little Joe") u čijoj je proizvodnji učestvovala i bosanskohercegovačka producentska kuća "Deblokada", a većinski producenti su bili iz čak pet zemalja: Austrije,Njemačke,Francuske, Velike Britanije i Danske.
"Club Zero" je sasvim radikalna, nazovi "diet" drama, zapravo krajnje avangardno stilizirana komedija o jednoj grupi mladih ljudi iz dobrostojećih porodica, koje sa, većinom nametnutom, dijetom iscrpljuje izvjesna Mis Novak. U suštini, ovaj film predstavlja indirektnu oštru kritiku savremenog kapitalističkog društva, a snimljen je u odlišnoj fotografiji atmosfere, u kojoj preovlađuju žuta i plava boja.
Novi film Jessice Hausner će naići na dobar prijem kod sinefila, dok teško sa svojim značenjem može doprijeti do najšireg kruga bioskopskih gledalaca.
U glavnom takmičarskom programu "Cannesa'23" našao se, pokazalo se sasvim opravdano, i veliki broj filmova renomiranih reditelja, koji predstavljaju sada već dio savremene istorije sedme umjetnosti, kao sto su : Aki Kaurismäki ("Fallen Leaves"), Marco Bellocchio ("Kidnapped"), Nanni Moretti ( "Il sol dell'avvenire"), Wim Wenders ("Perfect Days"), Nuri Bilge Ceylan ("Abot dry grasses") i Ken Loach ("The old oak").
Zajednički imenitelj koji bi se mogao izvući za ta njihova djela je da su to , najčešće, tragikomična ostvarenja na temu sadašnjeg neveselog trenutka u kojem živimo.
Značajno specijalno priznanje je dodjeljeno, na inicijativu već pomenutog eminentnog časopisa "Screen" Sarajevo Film Festivalu, kao mjestu gdje se regionalno afirimise filmska industrija, a sa tim se na svojevrstan način i značajno pridonosi širenju filmske kulture.
Cijeli nas region je bio predstavljen sa samo jednim ostvarenjem.
Riječ je je o filmu "Lost Country" Vladimira Perišića iz Srbije, koji je za "Ordinary People", film realizovan u koautorstvu sa Alice Vinocour, dobitnik "Zlatnog srca Sarajeva" na Sarajevo Film Festivalu 2009.godine.
"Lost Country" je snažna društvena drama iz perioda Miloševićevog režima u Srbiji 1996.godine. Majka ( odlična Jasna Đuričić) je žestoka Miloševićeva političarka, koja učestvuje i u fizičkoj likvidaciji protivnika režima, dok je sin sušta suprotnost. Prefinjena duša tog 15-to godišnjaka ne može da izdrži prezir sredine prema njegovoj majci, a nema snage ni da je odvrati od Miloševićevog smrtonosnog zagrljaja, te se odlučuje na samoubistvo ... Sasvim opravdano za ulogu sina u ovom filmu mladi glumac Jovan Ginić je dobio nagradu za najbolju mušku ulogu u selekciji "Nedjeljne kritike",gdje je film i prikazan.
Cannes, ne bi bio Cannes bez "Crvenog tepiha", kojim su se i ove godine "prosetali" svjetski starovi.
Bili su to ovaj put, između ostalih, glumci: Michael Douglas, ovogodisnji dobitnik "Zlatne Palme" za životno djelo, Jane Fonda, Johny Depp,Catherine Deneueve, Leonardo De Caprio,Harison Ford, te star reditelji: Martin Scorsese, Wim Wenders, Nanni Moretti ...
Fotografije pogledajte OVDJE
(Cover foto: Oficijelna stranica Festivala)
Komentara: 0
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije StartBiH.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar.