Razgovarala: Rubina Čengić
- Ništa nije počelo. Dostavljena je famozna Informacija Uredu disciplinskog tužioca i Tužilaštvu BiH, što bi trebala biti redovna procedura. Taj zaključak je besmislica. Predsjednik VSTV obmanjuje javnost. To poigravanje sa zdravim razumom prelazi u grotesku.
- Konstruisana je politička priča. Umjesto da na dnevni red stavi nesprovođenje strategije za procesuiranje ratnih zločina, odgovornosti tužilaca i potpunom urušavanju Tužilaštva BiH kao institucije, Visoko sudsko i tužilačko vijeće BiH stavlja na dnevni red pitanje ratne prošlosti sudija i tužilaca. Meni to liči na strategiju za rušenje pravosuđa. Zašto nisu stavili na dnevni red pitanje profesionalne odgovornosti tužilaca i sudija za nesprovođenje Strategije za ratne zločine? Kakve veze ima ratna prošlost sa neradom i kršenjem zakona?
ĆUTANJE, PODANIŠTVO, NEKOMPETENTNOST
- Ljudi su zbunjeni. Niko ne zna šta to znači i u kom pravcu će ići. Zavladala je nesigurnost i opšta apatija. Institucija koja treba da zaštiti njihovu nezavisnost i ugled profesije odlučila je da ih razapne na stub srama i učini trajno sumnjivim i nekredibilnim. Danas svaki optuženi u sudiji i tužiocu vidi lopužu koja krije svoju ratnu prošlost. Na posljednjoj sjednici se vidjelo na šta liči ta priča i kuda to vodi. Kurs je odavno izgubljen. Ovo je tumaranje izgubljenog u magli.
- Postalo je očigledno da je ta institucija u službi politike. Odluke donosi većina u kojoj su sudije i tužioci manjina. VSTV nije donijelo nijednu važnu odluku, a da ona nije izazvala oštra reagovanja u javnosti. Zamislite instituciju koja izabere sudije u jedan sud (Čitluk) pa poništava izbor zbog političkih reakcija! To je neozbiljno i neodgovorno. To će se desiti i sa Zaključcima.
- Uznemirila me nekompetentnost ljudi koji treba da sprovode reforme i razvijaju pravosuđe. Uznemirilo me ćutanje i podaništvo ljudi čija je čast bačena u političko blato. Neshvatljivo je da udruženje sudija RS podrži zaključke. To je dostojno prezira.
- Svuda ima ljudi koji bi trebali da se suoče sa ratnom prošlošću. Problem je u tome što nije moguće dvadeset godina nakon rata stvoriti pravni osnov da se to ispituje i sankcioniše na način kako se to priviđa predsjedniku Tegeltiji! Ljudi su izabrani u skladu sa zakonom i mogu biti razriješeni i sankcionisani u skladu sa zakonom. Zakon ne predviđa da se sudija može razriješiti ili kažnjavati zbog ratne prošlosti. Osim toga, proces reimenovanja proveden je 2003. godine. To je završena stvar. Ne može se to pitanje otvarati kad kome padne na pamet. Problemi ispitivanja prošlosti društva otvaraju se kada postoji opšti društveni interes i opšti društveni konsensus. Samo kod nas to može da se rješava zaključcima koje iz Banje Luke u džepu donese Milan Tegeltija.
UMOBOLNA IDEJA
- Politika sistematski uništava pravosuđe. Sada se to radi uz pomoć VSTV. Nikada se ni jedna politika ne bi usudila da donese ovakve Zaključke. Niko razuman ne bi mogao doći na ideju da se ispituje prošlost samo jedne profesije. To nije društvena pravda. Nije ni politika! To je umobolna ideja! Ali kad to učini VSTV, onda političari mudro ćute. Kažu, sami ste to donijeli, šta hoćete od nas? Vidite da niko iz političke sfere ne reaguje na donošenje Zaključaka. Javni servisi ćute ili podržavaju Milana Tegeltiju. U funkcionalnom smislu, pravosuđe nikada nije bilo gore. Svi vidimo da na entitetskom nivou gotovo da nema ozbiljnih predmeta. Jedino Kantonalno tužilaštvo u Sarajevu u posljednje vrijeme daje neke znakove života. U ostalim tužilaštvima kao da se ne događa ništa. Na državnom nivou Tužilaštvo je srušeno iznutra. Vidjećete statistiku za ovu godinu. Katastrofa! Ni jednog ozbiljnog slučaja. U strukturi kriminala su gotovo beznačajna krivična djela kao što je prodaja rezanog duvana, prekogranično krijumčarenje stoke i sitni falsifikati novčanica. Nedostojno institucije specijalnog tužilaštva!
- Govorio sam o nekompetentnosti ljudi koji vode pravosudne institucije. Oni nemaju nikakve odgovornosti i interesa da ostvaruju rezultate. Glavni cilj je da se pokaže dobra statistika, a ne da se rješavaju ozbiljni slučajevi. Sudije i tužioci se bave sitnim i svakodnevnim kriminalom da bi imali dobru normu, a ne složenim i ozbiljnim slučajevima. Danas se sudije i tužioci hvale normom od 300 posto, što je sramota. Kakva je to norma koju neko može višestruko prebaciti, a rad se ne vidi?
- Nivo ulice. Sramota za pravosuđe. I moj razgovor sa Tegeltijom na TV1 je bio teška sramota za pravosuđe. Nažalost, bio je to jedini način da javnost nešto sazna o ljudima koji upravljaju pravosuđem.
- Pranje savjesti! Ako nema dobrih kandidata, konkurs se ponovo raspisuje. Ne smije se uništavati pravosuđe izborom ljudi koji nemaju potrebne sposobnosti i vještine.
- Ima previše Srba, Hrvata i Bošnjaka! Nema dovoljno dobrih sudija. To danas ne bi trebao uopšte biti kriterij. To je moglo imati značaja na početku reforme da bi se uspostavio kakav-takav etnički balans. Danas treba birati najsposobnije.
- Tegeltija je moje najveće razočarenje. Čovjek ide u Brisel i priča kako među sudijama i tužiocima postoje „retrogradne snage“, a ovdje javno priča o nekih pet strahova kod sudija, kao da su sudije psihički bolesnici pa ne vide da im on zaključcima pomaže da ozdrave! Sumnjičiti svoje sudije je u najmanju ruku nedostojno. Sudije nisu lopovi i hulje da bi sa njihovim dostojanstvom mogao neko poigravati. Ako to čini predsjednik VSTV, onda on treba otići iz pravosuđa.
SPEKTAKL - DEBAKL
- Izgleda da je sve lobiranje i trgovina uticajem. U VSTV ne dolaze najbolji i najiskusniji nego oni koji vješto izlobiraju svoj izbor. Tegeltija je došao u VSTV sa pozicije predsjednika najvećeg osnovnog suda. Za njega su bile sve sudije njegovog suda i nije mu trebalo mnogo da izlobira svoj izbor u nekoliko drugih osnovnih sudova. Kandidat iz Osnovnog suda u Trebinju će uvijek imati manje šanse od sudije u Banjoj Luci.
- Svi prave spektakularne priče, a ne znaju da ozbiljno provedu ni jednu istragu. Zato se na kraju sve završi debaklom.
- Zato što su tužioci i sudije fokusirani na normu, a ne na složene slučajeve. Sistem je destimulativan. Godinama govorim i pišem o pogubnosti sistema vrednovanja i ocjenjivanja rada sudija i tužilaca. Svi ćute jer svima odgovara dobra statistika. U rukama tužilaca, a donekle i sudija, ogromna je moć koju niko ne kontroliše. Tužilac odlučuje protiv koga će otvoriti istragu, a čiji će slučaj držati u ormaru, koga će pritvoriti, a koga pustiti, protiv koga će obustaviti istragu, protiv koga će odustati od krivičnog gonjenja, sa kim će zakljčiti sporazum, kada će se žaliti i tako dalje. Opstrukcijom istrage tužilac može najvećeg krivca osloboditi ako nema interne ili sistemske kontrole rada. Nedostatak sistema odgovornosti je zabrinjavajući problem pravosuđa.
- Ne mogu da komentarišem pojedinačne slučajeve. Neshvatljivo je da predmet stoji kod vještaka godinu dana. Za to tužilac mora odgovarati. Govorim o kontroli rada i odgovornosti. Taj segment ne funkcioniše. Glavni tužilac je više u avionu nego na zemlji. Naša tužilaštva su putničke agencije. Više tužilaca ujutro dolazi na posao sa koferima nego što ulazi u sudnicu.
- Ponekad su ljudi nedostupni i zastara je neminovna. Ali, tužilac može da „radi“ da bi predmet zastario. Posao glavnog tužioca je da stalno vrši kontrolu rada na predmetima, a toga nema. Zbog toga nestaje novac, nestaju dokazni materijali.
SLOBODA ZA BOGATE
- Zamjena kratkih zatvorskih kazni novčanom kaznom je preporuka Evropske komisije kako bi se oslobodili zatvorski kapaciteti. Kod nas osuđenici čekaju da stupe na izdržavanje kazni zbog prenatrpanih zatvora. Ima za to i penoloških razloga. Ništa se ne postiže izvršenjem kratkih zatvorskih kazni. Ne možete nekoga prevaspitati za godinu dana. Problem je što to može da favorizuje bogate. Zbog toga je potrebno pronaći rješenje koje neće siromašne voditi u zatvor, a bogate na slobodu.
- Sporazumima se brže završavaju krivični postupci, štedi se budžetski novac i ljudski resursi. A tužilac ponekad može da dobije važnog svjedoka...
- Sve se može podvesti pod postojeći zakonodavni okvir kada bi pravosuđe bilo sposobno da se odupre uticajima politike.
ŠTA LJUDI VIDE, ALI NE I TUŽILAC?
- Nije pitanje pravne prirode da bih ga komentarisao. Možda Vladi Adamoviću to nije ništa...
- Veliki predmet je veliki kriminal! Nešto što ljudi vide, a tužilac ne vidi...
ČESTITAJMO DODIKU
- Milorad Dodik je političar koji najbolje pokazuje nesposobnost pravosuđa! Nema tužioca koji mu je dorastao. Treba mu čestitati!
- Zašto bi ga se plašili kad ga drže pod kontrolom. Oni plaše druge svojim pravosudnim sistemom.
POLITIKA SE U SVE DIRA
- Mislite da mediji nisu pod političkom kontrolom i sredstvo u rukama politika!? Pogledajte koji su me mediji i zašto napadali. Uvijek su to bili zahtjevi politike. Do juče sam bio „Dodikov sudija“ sa zadatkom da rušim državno pravosuđe! Danas Dodik kaže da se udvaram Bošnjacima i sarajevskoj čaršiji. Nažalost, danas je krivac za sve onaj koji otvoreno i javno govori ono što misli. Da nisam takav, bio bih u politici.
- Sa medijima se dogodilo isto što se događa sa pravosuđem. Progutala ih je politika. Sloboda medija i nezavisnost pravosuđa nestaju u raljama politike.
- Tužiocima ne mogu pomoći i kada bih htio. Oni koji znaju svoj posao, ne treba im pomoć. Onima koji su zalutali u pravosuđe, niko ne može pomoći. Novinari su me uglavnom vrijeđali i povezivali sa politikom. Trebali bi danas da se stide. Šta sam mogao od njih da naučim?
- Ko bolje poznaje probleme u pravosuđu od sudije? Biću neskroman, da li znate nekoga ko je kompetentniji od mene da otvoreno govori o problemima pravosuđa?
PODJELA VSTV
- Ne znam za takvu izjavu. Mislim da sve što radi ide u tom pravcu. On već više radnog vremena provodi u Banjoj Luci nego u Sarajevu. Pitajte ga šta tamo radi.