Jadranko Pranjić, instruktor joge i predsjednik "Joge u svakodnevnom životu Bosne i Hercegovine”
*** Joga se nažalost danas najčešće prakticira i promatra kroz fizičku dimenziju, ali već u startu treba naglasiti da se ne radi, ili ne bi trebalo da se radi o fizičkim vježbama nego psihosomatskim***Znanost je suvremenom tehnologijom registrirala da kroz naš um dnevno prođe oko 60.000 različitih misli, emocija, slika i drugih mentalnih procesa i stanja. Mi želimo da taj broj bitno smanjimo, a vremenom i svakodnevnom praksom dovedemo se i do stanja meditacije***
Teško, ali bi kratko mogli reći da je to vrhunska znanost o čovjeku i fenomenu života svijesti, a istovremeno je mudrost i umjetnost uravnoteženog življenja.
Joga je jedinstvena, ali pristupi su različiti ovisno od tradicije iz koje potiče. A isto tako je i veoma individualna, ovisno o našem načinu poimanja samog sebe i svijeta oko nas koji različiti tipovi ljudi imaju.
Percepcija i poimanje života je veoma individualno, ali imamo neke osnovne kategorije. To, pojednostavljeno možemo objasniti na primjeru viđenja nekog običnog cvijeta u prirodi. Jedan intelektualan, racionalan, naučan um će analizirati od čega se on sastoji, njegove dijelove, njihovu funkciju, kako se hrani, kako se razmnožava itd. A drugi način je, kako to često kažemo - "kroz srce". To je pristup umjetnika. Za nekog slikara ili pjesnika navedena analiza ništa ne znači, potpuno mu je bezvrijedna. On vidi ljepotu, razumije njegovu "dušu", skriveni smisao i sl. Tako, na sličan način, različiti ljudi imaju i pristupe u razumjevanju samog sebe, kao i vidljivog i nevidljivog svijeta koji nas okružuje, čime se, između ostalog, joga bavi.
Često se danas susrećemo sa tom vještačkom podjelom - joga i meditacija. To je nedjeljivo, kao što je i naše biće nedjeljivo. U spoznajnom procesu kroz jogu bitni su, i učestvuju, svi aspekti našeg bića ili sva "tijela" kako ih jogiji zovu, fizičko, energetsko, mentalno itd. A da bi to sve bilo skladno i uravnoteženo bitni su mnogi principi, tehnike i elementi joge, a ishrana i sve ono što je sa njom povezano je sigurno jedna od važnijih, ali i opširnijih tema.
Danas se, nažalost, joga najčešće prakticira i promatra kroz tu fizičku dimenziju. Ali već u startu treba naglasiti da se ne radi, ili ne bi trebalo da se radi o fizičkim vježbama nego psihosomatskim. To je suštinska razlika koja je, promatrano izvana, teško uočljiva. Zato jogiji koriste izraz asana za joginski nepomičan, stabilan i beskrajno udoban položaj tijela. Dosezanje tog stanja je dug proces jer u našem tijelu je našla refleksiju svaka misao, emocija, mentalna tenzija ili stres. Dakle, naše "fizičke vježbe" imaju, između ostalog, za cilj da kroz asanu, iznutra opustimo svaku tenziju upisanu u tijelu što kreira izniman osjećaj "beztjelesnosti" i lakoće (koja je i najbolji pokazatelj dobrog zdravlja). To sve nam omogućuje tako uđemo u unutarnju "tišinu" tijela i jednu dublju razinu njegovog razumijevanja.
Mogli bi reći to isto, samo što tada govorimo o mnogo suptilnijoj dimenziji "mentalne tišine". Znanost je suvremenom tehnologijom registrirala da kroz naš um dnevno prođe oko 60.000 različitih misli, emocija, slika i drugih mentalnih procesa i stanja. Mi želimo da taj broj bitno smanjimo, a vremenom i svakodnevnom praksom dovedemo se i do stanja meditacije, tj. odsustva svake subjektivne modifikacije svijesti, a to su preduvjeti za ulazak u više razine svijesti o kojima, kroz povjest, jogiji govore.
Upravo tako. Čak i jedna definicija joge kaže da je ona princip ravnoteže koji sve vidljivo i nevidljivo održava u balansu. Tako npr i planete kruže oko sunca jer postoji ravnoteža koja održava tu putanju. Kada bi se ta ravnoteža poremetila sigurno bi imali veliki problem. Isto tako i naši problemi nastaju kad se naruši ravnoteža, bilo na tjelesnoj razini, mentalnoj, emotivnoj itd. Tako da se mi kroz jogu bavimo uspostavljanjem i održavanjem ravnoteže na svim razinama. A kad govorimo o tjelesnoj i mentalnoj dimenziji moramo spomenuti i ono što ih povezuje, a to je dah. Stanja uma i tijela djeluju na dah i proces disanja, ali kroz dah mi možemo da djelujemo na stanja uma i tijela. Kroz dah mi primamo i životnu energiju ili pranu a tehnikama pranajame sa njom svjesno upravljamo. Jogiji pranajamu (koja povezuje "vanjsku" i "unutarnju" jogu) smatraju jednom od najmoćnijih samoiscijeljujućih tehnika.
Većina prostora koji bi zadovoljavali neke osnovne elemente kao što je svijetla i prozračna sala, toaleti, svlačionice, da je u tihom okruženju, mogu biti adekvatni. Međutim centar "Joga u svakodnevnom životu"(u ulici Branilaca Sarajeva 11) je, pored navedenog, već u startu dizajniran i urađen po svim elementima (gdje je to tehnički bilo izvodivo) u skladu sa drevnom znanošću Vastu šastri.
Radi se o znanosti koja se bavi energijama prostora i njihovog, pozitivnog ili negativnog dejstva na čovjeka. Na temelju ove znanosti je kasnije u drevnoj Kini nastao i "feng-shui". Dosta je bazirana na matematici i geometriji, a iznimno je važna i pozicija prostora, unutarnji raspored i orjentacija, forma, boje itd. A kad spominjemo i te detalje, naš prostor je u bojama pijeska i kamena karakterističnim za državu Radžastan iz koje potiče i održava se neprekinuta tradicija i loza nekih od najvećih učitelja joge u Indiji, a čija učenja su i temelji sistema "Yoga in daily life".
Ta tradicija kroz koju se učenje i praksa joge prenosila sa učitelja na učenika je oduvijek bila, ne samo važna, nego i neophodna dimenzija joge. Spoznaje o kojima su govorili i koju su prenosili kroz određenu tradiciju prosvjetljeni učitelji, prevazilaze mogućnosti poimanja čak i najbujnije mašte. Budući da to nije moguće objasniti nikakvim riječima i da intelekt nije sredstvo razumjevanja tih dimenzija, mada ih može na svoj način izracionalizirati, učitelji su iznalazili svoje metode tog "transfera" na učenike koji su spremni. Veliki učitelji oduvijek govore da će učitelja uvijek biti, ako bude učenika.
Bilo bi dobro kada bi mogli biti u prirodi. Zamislimo da ujutro na planini dočekujemo izlazak sunca adekvatnim vježbama ili u nekoj borovoj šumi kraj mora baviti se pranajamom, idealno.
Teško bi bilo odgovoriti na takav način, pogotovo što je prije rata bilo dosta ljudi koji su se individualno bavili jogom. Mi smo 1999. nakon projekta „Mir kroz zdravlje“ baziranom na sistemu "Yoga in daily life", a koji je podržala i kancelarija Svjetske zdravstvene organizacije u BiH, pokrenuli sistem „Joga u svakodnevnom životu“. Tako da uskoro obilježavamo 22. godišnjicu.
Kao što nekoga od mladih dana privlači neka umjetnost tako je i taj duh istoka imao za mene neku posebnu privlačnost. A nalazio sam ga i rado čitao i u knjigama evropljana nadahnutih istokom, od Hermana Hesea do A. Šopenhauera. Naravno kasnije su bile dostupne knjige koje su pisali veliki jogiji i učitelji kao što su Vivekananda, Jogananda Sri Madhavananda i P. S. Mahešvarananda.
Negdje iza naše zimske olimpijade, 1986/87. upoznajem se sa sistemom "Yoga in daily life" a od 1996. sam bio u mogućnosti i da redovno budem na našim međunarodnim, seminarima od Evrope do Indije. Vremenom polažem ispit za instruktora, pa kasnije za instruktora novih instruktora, ali kako vrijeme prolazi uviđam beskrajne dimenzije joge koju nikakvo znanje ne može obuhvatiti, a još manje prenijeti. Tako i sebe vidim samo kao osobu koja sa drugima dijeli iskustva joge.
To bi sigurno bila rijetka prilika da 2003. obiđem značajna mjesta u Radžastanu vezana za našu tradicije joge, na posljednjem putovanju prosvjetljenog jogija i velikog učitelja Sri Madhavanande ili kako smo mi imali privilegiju da ga jednostavno zovemo Guruđi. Nakon tog putovanja, kao što je i ranije najavio, ušao je u mahasamadhi što je izraz za proces u kome rijetki veliki jogiji svjesno napuštaju fizičko tijelo i tu razinu egzistencije. To je rijedak i izniman događaj često popraćen nizom za nas neobjašnjivih stvari. Iskustva sa tog putovanja, koja u sebi imaju jednu naglašeno pozitivnu mističnu dimenziju, su veoma živa, da čak i nakon skoro 20 godina donose nove i dublje uvide u misteriju života.
Nažalost mi putem interneta ili kroz medije dobivamo veoma pojednostavljene i površne informacije o jogi, a mi najčešće nemamo dovoljno znanja i iskustva da bi mogli razlučiti šta je realno. A nije realno da ćemo sa par čudesnih položaja tijela izliječiti sve tegobe kičme i leđa, nije realno da ćemo ako zatvorimo oči i sjedimo 15-ak minuta dnevno u nečemu što samo nazivamo meditacijom riješiti sve probleme i steći beskrajni mir itd. Mi smo na gubitku, a joga ostaje i dalje "neograničena, vječna i beskrajna."
Puno toga, a posebno ono što često ne uočimo u nazivu, a piše veoma jasno, jeste riječ sistem. A sigurno tu je i prilika biti i fizički uz velike učitelje i primati "znanje" na načine koje sam pomenuo.
Mislim da je to teško znati čak i okviran broj, a pogotovo kad pod nazivom joga danas susrećemo praksu i učenja koja ne samo da nisu joga, nego su čak u potpunoj suprotnosti sa njenim principima.
Jedan učitelj je učenika koji je rekao da meditira 7-8 sati dnevno, upitao zašto nije sve vrijeme u meditaciji. Naravno učitelj nije mislio da treba sjedi 24 sata nego nas upućuje na često nerazumijevanje šta jeste meditacija ili dhyan (sanskrit). U svakom slučaju možemo govoriti o aktivnoj i pasivnoj ili formalnoj meditaciji, pa u tom formalnom smislu nastojim imati sat, dva ujutro i navečer.
Govorili smo koliko mogućeg suštinskog nerazumijevanja ima širom svijeta i kod ljudi koji se bave jogom ili ih ona zanima, tako da ako je to prisutno u konzervativnijim društvima onda može biti i razumljivo.
Joga je široka oblast pa i zbog toga često nastaju nerazumjevanja o kojima smo govorili, tako je moguće da postoji i u toj sferi. U svakom slučaju ne bi trebalo da postoji ni jedan suštinski zašto joga ne bi bila dio prakse svakog vjernika.
Značaj je u tome da su skoro sve zemlje svijeta (193 članice UN) prihvatile jogu kao jedno generalno svjetsko dobro za sve ljude bez obzira na njihova nacionalna, vjerska, moralna ili filozofska ubjeđenja.
Od 2015. ovaj dan (21. juni) se obilježava širom svijeta prigodnim programima, pa tako je i u Sarajevu, Mostaru, Banja Luci itd.
Veoma kratko - ne postoji jer kao sistem imamo programe za starije i za djecu. U Sarajevu konkretno, ne držimo ovaj program.
Unutar našeg sistema "Joga u svakodnevnom životu" imamo posebne programe za trudnice koji iz pragmatičnih razloga u Sarajevu nemamo kao i program "Joga za kičmu" namjenjen osobama koje imaju ozbiljnije probleme sa kičmom ali prikladan i za neke druge zdravstvene probleme.
Postoji, to je vrijeme pred izlazak sunca i na tom energetskom valu učinci su veći. Ali mi kažemo svako vrijeme je dobro vrijeme.
Kao i u mnogim aktivnostima što mlađi to bolje, ali problem je to održati. Vidjeli smo različite aspekte joge koji zahtjevaju određeni nivo znanja, obrazovanja i iskustva, tako da sa te strane najbolje su neke srednje godine.
Često govorimo o miru koji je moguće realizirati kroz jogu, ali taj mir nije "mrtvi" mir. Jedan jogi je rekao da mi i ne znamo šta je pravi mir, a kada bi nam ga neko trenutno dao mi to ne bismo izdržali. Djeluje malo paradoksalno, ali nije daleko od istine. Što se nerviranja tiče možemo se našaliti i reći da je kod nas u BiH najveći test živaca i toleriranja gluposti rješavanje nekog administrativno-birokratskog problema ili onoga što zovemo "papirologija". Tako da ako bi neko rekao da ga to ne nervira, da se osjeća "cool" i sretno, sumnjam da bi mu iko povjerovao.
Mi danas najčešće promatramo jogu kroz zdravstveni aspekt, pa stoga i mi imamo slogan "joga za tjelesno, mentalno i socijalno zdravlje". Današnja civilizacija sve stvari promatra kroz prizmu koristi, ali neko je postavio dodatno filozofsko pitanje "koja je korist od koristi?". Ovo navodim iz razloga što se kroz jogu, koja je i ubrzan proces evolucije ljudske svijesti, možemo izdići na jednu višu razinu egzistencije u kojoj su takva pitanja potpuno trivijalna.
Tehnike joge, tjelesne i mentalne, idu u smjeru jačanja i uravnoteženja kompleksnih elemenata našeg prirodnog imuniteta. Na taj sistem veoma loše mogu uticati određena mentalna stanja. Primjera radi, svi znamo kako se osjeća čovjek u depresiji i tjeskobi, a takva stanja su česta u ovo doba korone, ne može se pokrenuti, sve je teško, ne može na posao, tijelo je teško, bezvoljno, tromo i sve njegove funkcije slabe. To je jedna negativna kvaliteta u umu iz kojeg se to stanje prenosi na svaku ćeliju tijela pa će i ona imati te iste kvalitete. Ako je njihova zadaća da nas štiti od infekcija, jasno da neće moći dobro obaviti svoj zadatak. Tako da i naša praksa joge pozitivno djeluje na sve aspekte našeg bića kao cijeline.
Upravo smo spomenuli da je to bitan element naše prakse koja ima prvenstveno preventivnu dimenziju. Međutim mi smo prvi u BiH pokrenuli i "PostCOVID program" baziran i na pozitivnim iskustvima koje smo imali u postratnom periodu kroz program pomenut na početku razgovora.
Jogiji kažu da kroz jogu možemo riješiti većinu zdravstvenih problema izuzev onih koje rješava hiruški nož, mada su neki i to uspjevali. Tako sam i ja prije šest, sedam godina imao sličan problem. Nalaza se ne sjećam, ali mogu navesti riječi iskusnog hirurga koji je to odradio, a on mi je nakon operacije rekao da je uživao da reže moja tkiva koja su bila takve strukture kakva se spominje samo u teoriji. Ovo možda ima elemente i crnog humora, ali čovjek je bio iskren.
Facebook je uglavnom namijenjen za brz protok informacija, tako da i mi tu stavljamo aktuelne informacije o našim programima, predavanjima, rasporedu, grupama, upisu novih članova, a upravo je u toku takav upis za novu sezonu. Naš osnovni program ima osam stupnjeva, a prvih sedam traju oko dvije godine. U tom smislu i stranica je namjenjena kako onima koji su već naši članovi tako i onima koji bi to željeli.
Komentara: 0
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije StartBiH.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar.