[{"img":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/03\/10\/l-f74d2f81cd57fc7fd16c2c4eb754ba5d.jpg","thumb":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/03\/10\/100x73\/l-f74d2f81cd57fc7fd16c2c4eb754ba5d.jpg","full":"https:\/\/cdn.startbih.ba\/articles\/2022\/03\/10\/l-f74d2f81cd57fc7fd16c2c4eb754ba5d.jpg","size":"87.16","dimensions":{"width":1170,"height":580}}]

Hrvatski molekularni biolozi otkrili pouzdaniji biljeg za utvrđivanje raka prostate

Novi krvni biljeg za metastatski rak prostate otkrili su molekularni biolozi s Instituta Ruđer Bošković (IRB) u suradnji s istraživačima s Kliničkog bolničkog centra (KBC) Sestre milosrdnice u Zagrebu, a rezultati su objavljeni u znanstvenom časopisu Genes.

Istraživanje je provedeno u okviru projekta Zaklade Adris pod nazivom "Alfa satelitska RNA: kandidat za dijagnostičko/prognostički krvni biomarker raka prostate" čija je voditeljica Đurđica Ugarković, a osim nje s Ruđera sudjeluju još Sven Ljubić, Antonio Sermek, Isidoro Feliciello, dok je iz Klinike Sestre milosrdnice sudjelovala skupina koju vodi predstojnica Klinike za onkologiju i nuklearnu medicinu Ane Fröbe.

Novi podaci pokazuju da je  preživljenje od raka prostate u Hrvatskoj ispod europskog prosjeka, odnosno petogodišnje preživljenje u Hrvatskoj je 71,2 posto dok je europski prosjek 83,4 posto. Smatra se da se kombinacijom što ranijeg otkrivanja bolesti i usvajanjem najnovijih trendova liječenja može preživljenje od raka prostate u Hrvatskoj približiti europskom prosjeku.

Istraživanje grupe s IRB-a i KBC-a Sestre Milosrdnice pokazalo je da se na osnovu razine nekodirajuće alfa satelitske RNA u krvi pacijenata može s visokom pouzdanošću razlučiti metastatski kastracijsko-rezistentni rak prostate od metastatskog hormon-osjetljivog raka prostate, za razliku od PSA čija je razina gotovo identična u ova dva tipa metastatskih oboljenja, kaže se u priopćenju s Ruđera.

"Na osnovu razine alfa satelitske RNA moguće je s visokom pouzdanošću razlučiti metastatski kastracijsko-rezistentni rak prostate od lokaliziranog, primarnog tumora odnosno od zdravih kontrola", objašnjava prvi autor na radu i doktorand u Laboratoriju za evolucijsku genetiku IRB-a Sven Ljubić, prenosi Hina.